کشف تصویر صورت پادشاه ۴۳۰۰ ساله در هرم باستانی چین

به گزارش سیناپرس، سایت باستان شناسی شیمائو در بخش شمالی فلات لوئس (Loess )، در لبه جنوبی صحرای اوردوس واقع شده است. قدمت این سایت به حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد در اواخر دوره Longshan می رسد و مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار را پوشش می دهد.

دیوارهای شیمائو، بزرگترین محوطه شناخته شده در آن دوره که در ابتدا تصور می ‌شد بخشی از دیوار چین باشد، حاوی اطلاعات ارزشمند تاریخی است.  بررسی های جدید و به ویژه کشف قطعات یشم باعث شد که باستان شناسان اعلام کنند که این مکان متعلق به عصر نوسنگی است.

به گزارش سیناپرس، سایت شیمائو به عنوان هرم تمدن چین شناخته می شود. این بزرگترین سایت باستان شناسی در چین از اواخر دوران نوسنگی است. به گفته باستان شناسان، اهرام شیمائو با ارتفاع بیش از ۷۰ متر تقریباً نیمی از ارتفاع اهرام جیزه مصر را دارد که در همان دوره برپا شده بودند. اما، برخلاف دیگر سازه های هرمی شکل باستانی، شیمائو یک هدف کاربردی داشت: در قله آن قصری با مساحت بیش از ۸۰ هزار متر مربع – تقریباً به اندازه ده زمین فوتبال – قرار داشت.

در این کاخ، ساختمان های مختلفی توسط باستان شناسان کشف شده است، از جمله باغ و استخری که کروکودیل ها در آن نگهداری می شدند. این مجموعه مشرف به یک شهر بزرگ با دیوار بود که ۵۰ برابر بزرگتر از کاخ بوده و شامل حیاط های سنگی، جاده ها و میدان های عمومی بود.

بررسی دی ان ای  آثار باقی مانده در این محوطه نشان می دهد که اکثریت ساکنان این شهر چینی بوده اند، اما هویت نخبگان حاکم آن ناشناخته باقی مانده است، زیرا به نظر می رسد تمدن باستانی ۳۸۰۰ سال پیش به طور ناگهانی از بین رفته و در هیچ منبع تاریخی سابقه ای از آن وجود ندارد.

با این حال، پروفسور شائو جینگ، باستان شناس ارشد تیم کاوش شیمائو، گفت که آنها به تازگی تعدادی از بزرگترین مجسمه ها را در این مکان کشف کرده اند که یکی از آنها ممکن است پرتره یک پادشاه باشد.

این بخشی از یک مجسمه سنگی ۲ متری است که شامل سه صورت می شود که دو صورت آن کاملاً کشف شده است. به گفته شائو، این تصاویر با گوشواره آراسته شده اند، قیافه های آنها رسمی است و چشمانی اندکی بیرون زده و دهان های گشاد با دندان های نمایان دارد.

صورت سمت غربی حدود ۸۰ سانتی ‌متر طول و ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته و تاجی روی سر دارد. این بزرگترین تصویر منفرد کشف شده در حکاکی‌های سنگی شیمائو است. پژوهشگران این تیم مطالعاتی معتقدند که این پرتره  نشان دهنده یک پادشاه است.

شائو، از آکادمی باستان شناسی شانشی،  در این رابطه گفت: چهره شرقی که کشف شده به نظر می رسد در مرکز کل گروه باشد… و شاید تصویر پادشاه اجداد شیمائو باشد.

در خاتمه گفتنی است در پایه  این هرم، بیش از ۷۰ حکاکی روی سنگ از جمله صورت انسان، موجودات افسانه ای و حیوانات پیدا شده است.

منبع: arkeonews