چگونه بارش های شهابی امسال را تماشا کنیم؟

به گزارش سیناپرس، اواسط آگوست (اواخر مرداد ماه) شاهد یکی از فعال ‌ترین بارش ‌های شهابی در نیمکره شمالی هستیم، بنابراین اگر درصدد رصد ستاره‌های دنباله دار هستید، بهترین زمان و شانس برای دیدن این پدیده است.

دکتر دارن باسکیل (Darren Baskill) عکاس نجومی و مدرس نجوم در دانشگاه ساسکس توضیح می دهد: بهترین زمان برای دیدن این پدیده چه زمانی بوده و نیازمند چه تجهیزاتی هستیم. او می گوید: به طور معمول، پیشنهاد می کنم که منتظر بمانید تا اوج بارش شهابی به وقوع به پیوندد.

دکتر باسکیل در ادامه توضیح می دهد: بارش شهابی در سال جاری از 17 جولای مصدف با 26 تیر ماه آغاز شده و تا 24 آگوست مصادف با 2 شهریور قابل مشاهده خواهد بود. باسکیل می گوید: اوج بارش شهابی در ساعت 1 بامداد در ساعات اولیه روز شنبه 13 اوت (22 مرداد) سال جاری است. این لحظه ای است که زمین از دل بخار غبار به جا مانده از ستاره های دنباله دار عبور می کند.

او می افزاید: در ساعات اوج بارش، یک شهاب سنگ معمولاً هر یا دو دقیقه یکبار قابل مشاهده بوده و باید گفت که آنها به سرعت حرکت می ‌کنند. با این حال، ماه در اوایل صبح روز 12 اوت (21 مرداد) کامل خواهد شد که درخشش درخشان آن بر نور همه ستارگان دنباله دار غلبه خواهد کرد.

بنابراین، اگر می خواهید بیشترین تعداد شهاب ‌های آسمانی را رصد کنید بهتر است شبی را انتخاب کنید که ماه کامل نباشد. بنابراین، بهتر است که تقویم طلوع و غروب ماه را بررسی کنید و به دنبال روزهایی باشید که مثلاً در اوایل صبح ماه طلوع می کند و تا زمانی که آسمان تاریک می شود، غروب می کند.

به طور کلی، باسکیل توصیه می کند تا دیر وقت بیدار بمانید تا بهترین شانس را برای دیدن این بارش جذاب شهاب ها داشته باشید. او می‌ گوید: اگر آب و هوا اجازه دهد، در ساعت 6 صبح زمانیکه زمین در حال گردش به دور خورشید است، باید دید بهتری نسبت به ساعات بعد از نیمه شب داشته باشید.

وی در ادامه می گوید: به نظر می ‌رسد که شهاب‌ها از صورت فلکی برسائوس سرچشمه می ‌گیرند از این رو پرسید  (Perseid) نامیده می‌ شود. این ستاره‌ های دنباله دار می ‌توانند در هر جایی ظاهر شوند، بنابراین بهتر است مستقیماً به آسمان نگاه کنید و اگر خوش شانس باشید، ممکن است هر چند دقیقه یک ستاره دنباله دار را ببینید که از شمال شرق سرچشمه می ‌گیرد.

دکتر باسکیل در پایان اضافه می کند که برای تماشای بارش شهابی نیازی به تلسکوپ یا حتی دوربین دوچشمی ندارید. در واقع، بر خلاف بسیاری از پدیده های نجومی دیگر، بدون تجهیزات بهتر می توانید این پدیده را ببینید.

به گزارش سیناپرس، به گفته کارشناسان، شهاب ‌ها به دلیلی مانند یک نور درخشان خطی در آسمان ظاهر شده و سپس ناپدید می‌شوند. در حالی که ما منطقه سرچشمه بارش شهابی در آسمان را می دانیم ولی نمی دانیم که در کجا ظاهر می شود. بنابراین، بهتر است میدان دید بسیار گسترده‌ تری داشته باشید.