عدم دسترسی به مواد غذایی، امنیت غذایی را به خطرانداخته است

دکتر فاطمه نصرآبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس در مورد امنیت غذایی در کشور، اظهارکرد: امنیت غذایی شامل ابعاد مختلف فراهم، دسترسی، مصرف و پایداری موادغذایی برای داشتن زندگی سالم در تمام عمر است.

وی تحریم ها، مشکلات اقتصادی، کووید19 و ارز ترجیحی را تحت تاثیر بر امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: این عوامل موجب شده تا مردم غذای کمتری دریافت کنند و مصرف ریزمغذی ها را افزایش دهند. چرا که فراهم و دسترسی موادغذایی به شدت امنیت غذایی را تحت تاثیرقرارداده است.

دانشیار گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و غذایی کشور ادامه داد: تحریم ها در فراهم آوردن غذای ایمن در یک جامعه و در بُعد اقتصادی به طور معمول هر چه درآمد افراد بالاتر باشد، دسترسی اقتصادی آن ها به غذای کافی یعنی امنیت غذایی بیشتر است. این در حالی است که غذا و دارو نیز شامل تحریم ها نمی شود و در صورت عدم واردات،  باید بتوانیم حداقل‌ها را فراهم کنیم.

نصرآبادی با بیان اینکه اگر هر کدام از ابعاد امنیت غذایی وجود نداشته باشد، این مهم به خطر می افتد، اظهارکرد: ما در جامعه مشکل فراهم آوردن غذا را داریم و اینکه نتوانیم تولید کنیم و مواد غذایی موردنیاز جامعه را به اندازه کافی وارد کنیم نیزامنیت غذایی در کشور خطرناک می شود.

راهکارهای کنترل امنیت غذایی

وی در ادامه درباره کنترل امنیت غذایی اظهارکرد: سیاست های کلان باید به فکر امنیت غذایی در کشور باشند. چرا که اگر کمبود ریزمغذی ها در دهک های پایین ادامه داشته باشد، در آینده شاهد سوء تغذیه و ناامنی در خانواده ها خواهیم بود و کودکان به بزرگسالی تبدیل خواهند شد که نیروی کارمناسبی نیستند و نمی توانند درآمد خوبی کسب کنند.

دانشیار گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و غذایی کشور گفت: در داخل کشور نیز باید تصمیمات درستی اتخاذ شود تا کمبود موادغذایی مردم رفع شود و در خانواده به عنوان سطح خردتر آگاهی در مورد تغذیه سالم افزایش پیدا کند.

 نصرآبادی ادامه داد: حفظ دسترسی به غذای سالم و مقوی به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه بسیار مهم است. بسیاری از کشورهایی که دچار تحریم بوده اند، تمهیداتی را در راستای حفظ امنیت غذایی برای جمعیتشان اتخاذ کرده اند که یکی از این روش ها تکیه به تولید داخل است و این مسئله طی سال های اخیر موردتوجه قرار گرفته است.

دانشیار گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و غذایی کشور ضایعات و اتلاف را از علل به خطر افتادن امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: اتلاف در کاشت و برداشت رخ می دهد و به حجم ماده غذایی گفته می شود که از حالت غذا خارج می شود، اما ضایعات در روند تولید مواد به غذا مشاهده می شود که بیشتر در سطح خانواده رواج دارد و اگر هریک از این مراحل درستانجام نشود، میتواند امنیت غذایی را به خطر بیاندازد.

گزارش:نازنین جوادیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا