تولید محصولات طبیعی و تجزیه پذیر با استفاده از تکنولوژی روز

تهمینه حاتمی، یکی از پژوهشگران شرکت دانش بنیان داروسازی پارس تک رخ در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس، بیو سورفاکتانت رامنولیپید را یکی از محصول های این شرکت عنوان کرد و درباره این محصول گفت: رامنو لیپید با نام تجاری رامنوپارس محصولی کاملا طبیعی است که توسط باکتری ها تولید شده و در اکثر محیط های طبیعی وجود دارد.

وی افزود: این ترکیب در طبیعت به راحتی قابل تجزیه بوده( برخلاف بسیاری از نمونه های شیمیایی) و پس از تجزیه نیز به دو ماده کاملا طبیعی و بی خطر یعنی قند رآمنوز و اسید چرب که خود از اجزای تشکیل دهنده حیات هستند تبدیل می شود؛ این موضوع یکی از مهمترین مزایای این بیوملکول است.

وی افشانه درخشان کننده گل و گیاه مونیز را نیز یکی دیگر محصول های تولید شده این شرکت اعلام کرد و درباره این محصول گفت: هم اکنون این محصول پس از تحقیق و تجزیه توسط متخصصان واحد تحقیق و توسعه این شرکت به فرمول نهایی رسیده  و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است؛ این اسپری خواص ضد قارچ، ضد عفونی کننده، دور کننده حشرات، طولانی کننده عمر گل و گیاه دارد.

حاتمی تولید کدوی پوست کاغذی را یکی دیگر از محصول های این شرکت برشمرد و درباره اهمیت ساخت این محصول نیز اظهار کرد: این محصول دارای متابولیت های اولیه و ثانویه ای نظیر اسیدهای چرب غیر اشباع، توکوفرول ها، فیتواسترول ها و عناصر روی و سلنیوم است.  محققان شرکت ما در تلاش هستند که اثربخشی کدوی پوست کاغذی در درمان سرطان پروستات را از طریق غنی سازی گیاه با روی بهبود بخشند.

وی درباره الاژیک اسید نیز گفت: این محصول یکی از ترکیبات پلی فنلی به دست آمده از عصاره آبی- الکلی انار است که پس از خالص سازی در ستون های کروماتوگرافی و بالا بردن درصد خلوص آن تا حدود 90 درصد می تواند روی انواع سرطان‌ها از جمله انواع التهاب های ایجاد شده بر قلب و بیماری های عروق کرونر موثر باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون محققان شرکت ما خالص سازی این ترکیب گرانبها را در دستور کار خود قرار داده اند و از آن به عنوان ماده اولیه در تولید اشکال متنوع دارویی استفاده می کنند.

این پژوهشگر درباره روغن التیام دهنده زخم این شرکت نیز گفت: در این فرآورده از عصاره انار به هممراه کامفر استفاده شده است؛ استعمال موضعی عصاره انار در روغن کنجد، سبب پوشاندن سطح زخم و در پی آن تسریع روند بهبود می شود.

عصاره انار به دلیل داشتن اثر ضد التهابی، ضد باکتریایی و فعالیت آنتی اکسیدانی، دارای قابلیت ترمیم سریع زخم ها است.

وی به تولید زعفران  با کیفیت این شرکت بر اساس جدید ترین روش ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: در بین ترکیبات زعفران کروسین، پیکروکروسین و سافرانال در ایجاد اثرهای فارماکولوژیک آن نقش مهمتری دارند. خواص درمانی متعددی برای زعفران و مواد موثره آن ذکر شده است که از جمله می توان به اثرهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و خواب آوری، ضد تشنج، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی اشاره کرد.

وی یاد آور شد: با توجه به اهمیت مرحله خشکاندن زعفران در کیفیت نهایی محصول، این مرحله مهمترین جزء روند تولید زعفران است. در شرکت ما برای این منظور از روش فریز- درای استفاده می شود که جزء جدیدترین روش ها بوده و در تهیه زعفران با کیفیت بسیار موثر است.

این پژوهشگر به محصول آنتی سپتیک نیز اشاره کرد و در این باره افزود: عموما ضد عفونی کننده ها را می توان به هفت گروه اصلی الکل ها، هالوژن ها، ترکیبات چهارتایی آمونیاک، فنل ها، قطران های زغال سنگ، آلدئیدها  وعوامل اکسید کننده تقسیم بندی کرد. در این شرکت تولید آنتی سپتیک های گروه الکل در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آنتی سپتیک ها، مواد ضد میکروبی هستند که در سطح پوست، بدن و در بافت های زنده استفاده می شوند و با اثر بر باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، اسپورباکتری ها و سایر ارگانیسم ها، آنها را از بین می برند یا از رشد آنها جلوگیری می کنند.

وی ویتامین C را یکی از مواد حیاتی مورد نیاز بدن دانست و گفت: این ویتامین به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری وجود دارد. در پژوهشی که در مجموعه داروسازی این شرکت انجام گرفته، از میوه گل نسترن با درصد خلوص نزدیک به 80 درصد استخراج ویتامین C صورت گرفته و در آینده نزدیک به صورت قرص و کپسول با منشا طبیعی به بازار عرضه می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا