کسب و کارهای دانش بنیان حوزه دامپروری توسعه پیدا می کنند

به گزارش سیناپرس، هم اکنون در روش های نوین با استفاده از اطلاعات ژنوم و همچنین تحلیل و بررسی اطلاعات این ژنوم‌ها، بهترین ژن های دام ها شناسایی و برای جفت گیری انتخاب می شوند؛ این روش به بهبود تولید گوشت کمک کرده و میزان شیر دهی دام را افزایش می دهد.

در حال حاضر پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا تولید جنین به روش آزمایشگاهی یا خارج از رحم به منظور اصلاح نژاد گاو را پیگیری می کنند. جهاددانشگاهی واحد ایلام نیز اخیرا با همکاری این مجموعه بحث اصلاح نژاد و راه اندازی مرکز اصلاح نژاد دام سنگین را در دستور کار خود قرار داده است.

سید غلامرضا حسینی، رئیس جهاددانشگاهی واحد ایلام در گفتگو با سیناپرس در این خصوص گفت: کشاورزی و دامپروری دو صنعت مهم استان ایلام محسوب می شود. خوشبختانه هم اکنون استان ایلام ظرفیت بسیار خوبی برای دامپروری دارد اما به دلیل اینکه صنعت دامپروری در این استان کاملا سنتی اداره می شود، ارزش اقتصادی برای دامپروران به وجود نمی آورد به همین دلیل معمولا آنها گلایه مند هستند.

وی افزود: در حال حاضر حدود دو و نیم درصد از دام کشور در استان ایلام است. بیش از یک میلیون هکتار مرتع نیز در این استان وجود دارد. هرچند استان ایلام تقریبا سالانه بیش از 30 هزار تن گوشت قرمز تولید می کند اما متاسفانه حدود 7 هزار نفر فارغ التحصیل بیکار در زمینه دامپروری و رشته های مرتبط با دام دارد.

وی اظهارداشت: اکنون استان ایلام به کشور عراق متصل است. ما می توانیم از چنین ظرفیتی استفاده کنیم و دام های اصلاح شده و با خصوصیات برتر ژنتیکی را به این کشور صادر کنیم و ارز آوری به همراه بیاوریم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد ایلام بیان کرد: همچنین در حال حاضر 60 واحد گاوداری در استان ایلام وجود دارد که متاسفانه به دلیل رواج روش سنتی دامپروری این واحدها راکد مانده اند. ما اکنون به دنبال ایجاد یک مجتمع گاوداری در این استان هستیم. در حال حاضر برای تحقق این مساله دو گاوداری را خریداری کرده ایم و در حال انعقاد قراردادی با پژوهشگاه ابن سینا هستیم تا بتوانیم با ورود این تکنولوژی یک ناحیه نوآوری در این منطقه ایجاد کنیم و شاهد توسعه کسب و کارهای دانش بنیان باشیم.

وی به اهمیت اصلاح نژاد دام های سنگین اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: در اصلاح نژاد دام میزان شیردهی دام ها بالا و مقدار مصرف علوفه پایین است. از سوی دیگر دام ها در برابر بیماری ها مقاوم تر هستند و به لحاظ اقتصادی نیز ارزش بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال اکنون پژوهشگاه ابن سینا در این زمینه اقداماتی روی گاومیش ها، گاوهای نژاد سیمینتال و جرزی و انواع گوساله ها انجام داده است. برخی از این دام ها از نظر شیری و انواع دیگر از نظر گوشتی اهمیت دارند.

به گفته وی، پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا، جنین این گاوها را از کشورهای فرانسه و ایتالیا خریداری کرده اند یا اسپرم آنها را آورده اند و عمل لقاح را به صورت مصنوعی انجام می دهند. اکنون ما گوساله هایی با ژنتیک برتر در کشور داریم و به زودی دغدغه این موضوع در کشورمان برطرف می شود. اکنون 60 درصد مساحت استان ایلام را منابع طبیعی تشکیل داده است. چنین شرایطی یک فرصت بکری را به وجود آورده تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و حوزه دامپروری را گسترش دهیم.

حسینی به دیگر برنامه های این استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر استان ایلام یک استان کم برخوردار به لحاظ درمانی است و مشکلات زیادی در این زمینه دارد. اخیرا با توجه به بازدیدی که فراکسیون زنان مجلس از جهاددانشگاهی ایلام داشت و همچنین با توجه به ظرفیتی که ما اکنون در پژوهشگاه معتمد جهاددانشگاهی و توریست درمانی داریم، درصدد هستیم با کمک پژوهشگاه معتمد و با همکاری و حمایت استانداری، نمایندگان مجلس، دفتر مرکزی جهاددانشگاهی به زودی مرکز درمان سرطان پستان این استان راه اندازی کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا