ویتامین D التهاب مزمن را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، اولین تحقیق ژنتیکی در جهان از دانشگاه استرالیای جنوبی، ارتباط مستقیمی بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای التهاب را نشان می‌ دهد که نشانگر زیستی مهمی برای شناسایی افراد در معرض خطر یا شدت بیماری ‌های مزمن با یک جزء التهابی ارائه می ‌دهد.

این مطالعه داده‌ های ژنتیکی ۲۹۴ هزار و ۹۷۰ شرکت ‌کننده را با استفاده از تصادفی ‌سازی مندلی برای نشان دادن ارتباط بین سطوح پروتئین واکنش ‌گر ویتامین D و C، که یک شاخص التهاب است، مورد بررسی قرار داد. دکتر آنگ ژو (Ang Zhou) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه استرالیای جنوبی می گوید که یافته ها نشان می دهد که افزایش ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد.

او در ادامه اضافه می کند: اگر زخمی شده یا عفونت داشته باشید، التهاب روشی است که بدن برای محافظت از بافت های پیش می گیرد. در ادامه سطوح بالای پروتئین واکنشی C توسط کبد در پاسخ به التهاب تولید می شود، بنابراین زمانی که بدن شما التهاب مزمن را تجربه می کند، سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C را نیز نشان می دهد.

این مطالعه پروتئین ‌های واکنش ‌گر ویتامین D و C را مورد بررسی قرار داد و یک رابطه یک ‌طرفه بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای پروتئین واکنش ‌گر C و التهاب یافت.

دکتر ژو در این باره می گوید: افزایش ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود ممکن است التهاب مزمن را کاهش داده و به آنها کمک کند تا از ابتلا به تعدادی از بیماری های مرتبط جلوگیری کنند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین این احتمال را نیز افزایش می دهد که داشتن غلظت کافی ویتامین D ممکن است عوارض ناشی از چاقی را کاهش داده و خطر یا شدت بیماری های مزمن با یک جزء التهابی را مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بیماری های خودایمنی کاهش دهد.

پروفسور الینا هیپونن (Elina Hyppönen) محقق و مدیر مرکز سلامت استرالیا می ‌گوید که این نتایج مهم بوده و توضیحی برای برخی از مناقشات در ارتباط گزارش‌ شده با ویتامین D ارائه می ‌دهند. ما مکرراً شواهدی مبنی بر فواید سلامتی در افزایش میزان ویتامین D در افراد با سطوح بسیار پایین مشاهده کردیم.

به گزارش سیناپرس، این یافته ‌ها اهمیت اجتناب از کمبود بالینی ویتامین D را برجسته کرده و شواهد بیشتری برای اثرات گسترده ویتامین D هورمونی ارائه می‌ کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Epidemiology منتشر شده است.

مترجم: فرشته روغنی ممقانی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا