تشخیص سوسیس و کالباس های سرطان زا به کمک تلفن همراه

به گزارش سیناپرس، دانشمندان یک برچسب ویژه ابداع کرده اند که بر اساس شرایط مواد غذایی، تغییر رنگ می دهد و خریداران می توانند آن را روی گوشت های فرآوری شده بچسبانند. این برچسب ویژه به سرعت سطوح مواد نگهدارنده معروف به نیترات و نیتریت را تجزیه و تحلیل می کند.

این مواد شیمیایی به سوسیس و بیکن رنگ صورتی و طعم متمایزی می دهند، اما می توانند ترکیبات محرک تومور را تشکیل دهند. متخصصین تغذیه به مردم توصیه می کنند مصرف نیتریت را محدود کنند اما مشکل اصلی اینجاست که تا به حال تعیین مقدار موجود نیترات و نیتریت در یک محصول دشوار بوده است.

این فناوری جدید می تواند توسط همه افرا مورد استفاده قرار گرفته و گفته می شود نوع عملکرد آن بر اساس یک پلیمر حسی به شکل فیلم رنگ ‌سنجی است که با تماس با گوشت، رنگ خود را تغییر داده و در ادامه۷ یک برنامه تلفن همراه با دریافت عکس از این صفحه برچسبی، موارد موجود در سوسیس و کالباس را تجزیه و تحلیل می‌کند. 

به گفته محققان، اگرچه نیترات نسبتاً پایدار است، اما می تواند به یون نیتریت فعال تر در بدن تبدیل شود. هنگامی که نیتریت در محیط اسیدی معده یا در حرارت زیاد ماهیتابه قرار می گیرد، می تواند واکنشی برای تشکیل نیتروزامین ایجاد کند که با ایجاد سرطان های مختلف مرتبط است. برخی از روش‌ ها برای تعیین سطح نیتریت در غذاها از قبل وجود دارد، اما اغلب این روش ها به تکنیک ‌ها و ابزارهای گران‌ قیمت و پر زحمتی نیاز دارند.

 برچسب طراحی شده جدید،  POLYSEN نام داشته  و از چهار مونومر و اسید هیدروکلریک ساخته شده است. برچسب فوق به مدت ۱۵ دقیقه روی نمونه های گوشت قرار داده شد و قادر است با نیتریت واکنش دهد.

به گزارش سیناپرس،سپس این برچسب ها برداشته شده و به مدت یک دقیقه در محلول هیدروکسید سدیم فرو می روند تا رنگ ویژه ای روی آن ایجاد شود. رنگ زرد نشان دهنده وجود نیتریت در ذا بوده و هر چه این رنگ بیشتر و عمیق تر ظاهر شود، میزان نیتریت موجود در غذا بیشتر است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

مترجم: رقیه رضایی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا