آیا رویاهای انسان دارای معنی خاصی هستند؟

به گزارش سیناپرس، آیا خواب های ما دارای معنی خاصی هستند یا صرفا ماحصل فعالیت آزاد و غیر ارادی مغز محسوب می شوند؟ این موضوع برای هزارات سال مورد توجه انسان قرار داشته است.

مارک بلاگرو، استاد روانشناسی در دانشگاه سوانسی، که در حوزه مطالعه خواب و رویاها تخصص دارد، در این رابطه می گوید: ما مکانیزم رویا دیدن را می دانیم. ما می دانیم که در خواب  عمیق و دارای حرکت سریع چشم، بیشتر از خواب غیر عمیق رویا می بینیم. ما همچنین می دانیم که شواهدی برای یک منطقه داغ در نزدیکی پشت مغز وجود دارد که خواب دیدن را کنترل می کند. اما علیرغم اینکه همه اینها را می‌دانیم، نمی‌دانیم چرا واقعاً این پدیده اتفاق می ‌افتد و ما خواب می بینیم.

یک نظریه این است که رویا پردازی هیچ کارکردی ندارد. درعوض، می‌تواند پدیده‌ای باشد، محصول جانبی فرآیندهای طبیعی مغز در حالی که ما در خواب هستیم. اما بسیاری از نظریه های دیگر وجود دارد که با آن مخالف هستند. برای مثال، بلاگرو توضیح می‌ دهد: یکی از نظریه‌ ها برای اینکه چرا ما کابوس می ‌بینیم، نظریه شبیه ‌سازی تهدید است که نشان می ‌دهد ما تهدیدهایی مانند فرار از حیوانات وحشی را برای تمرین برای غلبه بر خطر شبیه ‌سازی می ‌کنیم.

یکی دیگر از نظریه های موجود درمورد خواب دیدن، شبیه سازی اجتماعی به این معنی است که شما در خواب دنیای اجتماعی خود را شبیه سازی می کنید. بلاگرو در این رابطه می گوید: این نظریه قابل قبول است، زیرا رویاها معمولاً حداقل یک شخصیت بیشتر از خود رویاپرداز دارند. همچنین اغلب احساسات همراه با نیات و نقشه ها در رویا وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، با این حال، برجسته ترین نظریه مربوط به شواهدی است که در طول خواب، خاطرات را تثبیت می کنیم و خاطرات اخیر را به خاطرات طولانی مدت تبدیل می کنیم.

بلاگرو به مطالعه اخیر خود اشاره می کند که در آن به شرکت کنندگان داستانی آموزش داده شد. او می‌ گوید: پس از اعلام یک داستان برای شرکت کنندگان، به آن ها حق انتخاب بین گذراندن دو ساعت آینده در خواب یا بیداری داده شد. افرادی که یک دوره خواب داشتند نسبت به افرادی که دوره بیداری را انتخاب کردند، حافظه بهتری از داستان ها داشتند.

به گزارش سیناپرس، ایده اصلی برخی محققان این است که در طول خواب، رویاها از تجربه تثبیت خاطرات مغز ناشی می شود. بنابراین ما رویای کاری را می ‌بینیم که مغز انجام می ‌دهد.  با این حال، در حالی که هنوز ثابت نشده است که آیا رویاها عملکرد مورد نظر خود را دارند یا خیر، این بدان معنا نیست که آنها بینشی را نسبت به خود رویا پردازان ارائه نمی دهند.

در ذهن ما، مجموعه ای از تصاویر و سناریوهای عجیب و غریب که از رویاها خلق شده اند، تمایل طبیعی ما به اندیشیدن به زندگی از طریق استعاره را نشان می دهند. به هر حال موضوع قطعی ، این است که هنوز هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید که چرا رویا می بینیم و آیا رویاهای ما دارای معانی خاصی هستند یا نه؟

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا