رژیم های غذایی سالم را به نوجوانان آموزش دهید

به گزارش سیناپرس، مصرف فست فود و وعده های غذایی خارج از خانه با افزایش چاقی در بزرگسالان مرتبط است. چنین رفتاری، اغلب یک رفتار غذایی ناسالم است که در چارچوب زمانی بحرانی در فرایند رشد جوانان ایجاد می شود. 

دانشجویان، بخش بزرگی از جمعیت بزرگسال جوان را تشکیل می‌دهند و داده‌ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی دانشجویان کالج در مصرف کلی چربی، بالا و در گروه‌های غذایی کلیدی مانند لبنیات کم‌چرب، غلات کامل، میوه‌ها و سبزی ها ناکافی است. 

به گفته محققان دپارتمان بهداشت و علوم ورزشی دانشگاه لوئیزویل آمریکا، موانع تغذیه سالم برای این گروه شامل کمبود دانش تغذیه و آشپزی، بی ثباتی مالی، دسترسی ناکافی به گزینه های غذایی سالم و زمان است.

برنامه های تغذیه سنتی کالج ها معمولا بر کسب دانش و مهارت های ارزیابی تغذیه تمرکز دارند. به گزارش سیناپرس، اما مطالعات نشان می دهد که کلاس های تغذیه سنتی، با آن که دانش تغذیه را افزایش می دهند، اما تغییر خاصی در رفتار رژیم غذایی ایجاد نمی کنند.

بر اساس تحقیقات، مهارت‌های ارزیابی دانش و تغذیه باید با خودکارآمدی رفتاری تکمیل شوند تا تغییرات سبک زندگی را موجب شوند. به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، در این رابطه، برنامه‌های آموزش تغذیه مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی به‌خاطر تمرکز بر خودکارآمدی و عناصر برنامه‌ای رفتارگرا، به‌ویژه در تغییر رفتار رژیم غذایی مؤثر هستند.

آن ها در پژوهش خود، یک مداخله 15 هفته‌ای را انجام دادند که شامل چالش‌های غذایی و فیلم‌های آموزشی آشپزی در یک دوره تغذیه می‌شد؛ دوره ای که تغییراتی را در نگرش‌های آشپزی، خودکارآمدی آشپزی و تغذیه و مصرف میوه و سبزیجات در دانشجویان ایجاد می کرد. 

ثبت نام دوره شامل دانشجویان حضوری و آنلاین بود و توسط یک مربی تحت تدریس قرار می گرفتند. افراد فوق همچنین در چالش های غذایی در خانه شرکت می کردند که با موضوع آموزشی هر هفته هماهنگ بود. 

در این تحقیق از روش هدف‌گذاری هدایت‌شده، به‌عنوان یک ابزار آموزشی برای حمایت از نتایج یادگیری دروس و کمک به دانشجویان در یادگیری نحوه تبدیل اهداف کلی به اهداف خاص و قابل اندازه‌گیری استفاده شد. این دانشجویان با نوشتن بازتاب های هفتگی پیشرفت خود را دنبال می کردند.

بررسی ها نشان داد: مداخله فوق با افزایش اطمینان در استفاده از میوه ها و سبزیجات در پخت و پز و افزایش مصرف میوه و سبزیجات همراه بود. 

به گفته محققان، نتیجه این مطالعه، که هم یادگیری حضوری و هم یادگیری آنلاین را در بر می گرفت، توانایی برقراری ارتباط موفقیت آمیز با دانشجویانی که در یک دوره آنلاین شرکت می کنند را نشان می دهد و پیامدهای مهمی برای مربیان تغذیه دارد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه Journal of Nutrition Education and Behavior از مجلات الزویر منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا