افزایش BMI مقدم است یا رفتارهای غذایی ناسالم؟

به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می دهند که کودکان دارای اضافه وزن بیشتر، تمایل دارند از غذا به عنوان یک وسیله آسایش بخش استفاده کنند و تا زمانی که ظرف خالی شود، غذا  می خورند، حتی اگر سیر شده باشند. اما همواره سوالی برای دانشمندان علوم تغذیه مطرح بوده است. این که آیا در سلامت بچه ها رفتار غذایی دارای تقدم است یا شاخص توده بدنی یا BMI بالا. 

برای رسیدن به پاسخ این سوال، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) پژوهشی را روی تقریباً 1000 کودک از سن 6 تا 14 سالگی انجام داده است.

به گفته آن ها، ما دریافتیم که لزوما افزایش در آن چه قبلاً رفتارهای غذایی تقویت کننده چاقی می نامیدیم، مانند پرخوری احساسی، منجر به افزایش BMI نمی شود.به گزارش سیناپرس، اما هرچه BMI کودکان بیشتر افزایش یابد، احتمال بیشتری دارد که برای مقابله با احساسات سخت یا به دلیل در دسترس بودن غذا، حتی اگر گرسنه نباشند، به خوردن متوسل شوند. بنابراین به عبارتی می توان گفت که افزایش وزن در درجه اول قرار دارد و عادات غذایی به دنبال آن می آیند.

آن ها افزوده اند: به بیان ساده، یافته ما احتمالاً منعکس کننده این امر است که بدن های بزرگ به غذای بیشتری نیاز دارند. اما دلیل این که برخی افراد بدن‌های بزرگ پیدا می‌کنند، چندوجهی است و شامل یک تعامل پیچیده بین وراثت و محیط است.

به گزارش سیناپرس،مطالعات روی کودکان کوچک‌تر و نوزادان نشان داده‌اند که برخی رفتارهای غذایی که مشخصه آن ها، غذاخوردن کودک به دلایلی غیر از گرسنگی است، مانند در دسترس بودن غذا یا خوردن راحت، BMI را در طول زمان افزایش می‌دهند.

مجریان این تحقیق اشاره کرده اند: چاقی در اوایل زندگی، ما را تا بزرگسالی دنبال می کند. این اتفاق می تواند اثرات شناخته شده متعددی بر سلامت ما داشته باشد. لذا ما همچنان والدین را تشویق می کنیم تا عادات غذایی خوب را در کودکان خود ترویج کنند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در شماره اخیر مجله علمی پژوهشی Preventive Medicine Reports منتشر شده اند.

ترجمه: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا