ارتباط عملکرد اجرایی با سکته مغزی و حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که شریانها و عروقی که خون را به قلب می‌رسانند مسدود شوند و در نتیجه قلب از اکسیژن محروم بماند. همچنین اگر مسیر جریان خون در رگها به سوی مغز بسته شود سکته مغزی رخ می‌دهد. فشار خون بالا، کلسترول زیاد، اضافه وزن، چاقی و سیگار کشیدن عوامل خطرناکی هستند که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند. اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که ضعیف بودن عملکرد شناختی نیز ممکن است بر فرد همین اثر را داشته باشد.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که قلب و مغز از لحاظ عملکرد ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. از این رو، دانشمندان تاکید می‌کنند که در آینده حتما باید ارزیابی عملکرد شناختی در بین آزمونهای تشخیص خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی گنجانده شود.

برای رسیدن به این یافته‌ها، تیم پژوهشی اطلاعات 3926 نفر با میانگین سنی 75 سال که سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا آلزایمر نداشتند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. با این حال در بین شرکت‌کنندگان افرادی هم با سابقه بیماری قلبی، دیابت، فشارخون بالا یا مصرف دخانیات وجود داشتند.

در شروع مطالعه، داوطلبان در چهار آزمون شرکت کردند که عملکرد اجرایی آنها را مورد ارزیابی قرار می‌داد. پس از آن، افراد بسته به نوع امتیاز خود در آزمون به سه گروه ضعیف، متوسط و قوی تقسیم شده و به مدت بیش از سه سال از نظر بروز سکته مغزی یا حمله قلبی مورد پایش قرار گرفتند.

در طول سه سال پیگیری، 375 مورد حمله قلبی و 155 مورد سکته مغزی اتفاق افتاد که معادل 31 حمله قلبی و 12 سکته مغزی از هر 1000 نفر در یک سال بود.

محققان دریافتند که افراد با عملکرد اجرایی ضعیف، 85 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر حمله قلبی بودند. این مقدار در مورد سکته مغزی به 51 درصد می‌رسید. به طور دقیقتر، از 1309 نفر با عملکرد اجرایی ضعیف 176 مورد حمله قلبی در مدت سه سال ثبت شد که این مقدار در مورد افراد با عملکرد اجرایی قوی، 93 نفر بوده است. این مقادیر برای سکته مغزی، 69 نفر در بین افراد با عملکرد اجرایی ضعیف و 48 نفر در بین افراد با عملکرد اجرایی قوی بود.

نوع عملکرد فرد در آزمونی که بر اساس تفکر و قدرت حافظه طراحی شده است میزان سلامت مغز را نشان می‌دهد. هر چه امتیاز کمتر باشد، نشان‌دهنده عملکرد ضعیف‌تر مغز است.

عملکرد اجرایی ضعیف، نشان دهنده مشکلات مغزی است که به نوبه خود می‌تواند پیش‌درآمد احتمال قوی سکته مغزی باشد. از آنجا که بیماری رگهای خونی در مغز ارتباط تنگاتنگی با بیماری رگهای خونی قلب دارد، امتیاز کمتر به معنای خطر احتمال بیشتر برای حمله قلبی نیز هست. به طور کلی خطر عوامل ارثی مربوط به سکته مغزی و حمله قلبی در این پژوهش ناچیز بود.

این پژوهش در ژورنال Neurology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا