برنامه پنج ساله هفتم توسعه سلامت تدوین شد

به گزارش سیناپرس، نشست کمیته تخصصی مشورتی تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه در حوزه خیّرین و مشارکت‌ های اجتماعی سلامت با حضور دکتر پورحسینی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی، مهندس محمودی، مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیّرین سلامت و مشارکت‌ های مردمی، مهندس حیدری‌ پور، مدیرکل سازمان‌ های مردم‌ نهاد و خیّرین سلامت، و برخی از خبرگان و فعالان مدنی و خیرین حوزه سلامت برگزار شد.

دکتر سید محمد پورحسینی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی در این نشست، با اشاره به بهره ‌گیری از ظرفیت مشارکت‌ های اجتماعی در حوزه سلامت، گفت: من در این سال‌ های کاری خود، به این باور رسیده‌ ام که هر جا کار را به مردم بسپاریم، کارها به خوبی پیش می ‌رود، اما دولت به تنهایی کارکرد و اثربخشی مطلوب را نخواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر حضور و تقدیر از فعالیت خیّران سلامت افزود: ما مردم خوبی داریم که اگر ببینند زمینه مشارکت درست وجود دارد و بتوانند اعتماد کنند، همکاری خوبی دارند و این را در دوران کرونا به خوبی تجربه کردیم.

مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به ضرورت رویکرد منطقی و اقناعی در تدوین برنامه هفتم توسعه به منظور جلب اطمینان و مشارکت مردم، گفت: یکی از فواید تدوین برنامه این است که از اعمال سلیقه مدیران و تفاسیر شخصی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین باید اهداف حوزه خیّران و مشارکت ‌های اجتماعی را به قوانین مدونی تبدیل کرد تا با تغییرات مدیریتی از مسیر خارج نشود.

مهندس محمودی، مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیّرین سلامت و مشارکت‌ های مردمی با تاکید بر سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه گفت: پیش ‌نویس سیاست‌ های کلی برنامه هفتم توسعه پس از تایید مقام معظم رهبری برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی ضمن یادآوری اصل ۱۱۰ قانون اساسی افزود: مقام معظم رهبری در اجرای بند یک این اصل از قانون اساسی، سیاست‌ های کلی سلامت را نیز پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

 محمودی با اشاره به چشم ‌انداز و بیانیه گام دوم انقلاب افزود: در سیاست ‌های کلی برنامه هفتم به ارتقای نظام سلامت بر اساس سیاست‌ های کلی نظام سلامت پرداخته شده است و ضرورت دارد که در همین راستا به بهره‌ گیری از مشارکت‌ های اجتماعی و خیّران سلامت در این قانون توجه ویژه شود.

دبیر کارگروه خیّرین سلامت و مشارکت‌ های مردمی با پرداختن به ضرورت جامعیت و کارکردی بودن برنامه هفتم توسعه گفت: ما در برنامه هفتم باید دایره امور خیر و مشارکت ‌های اجتماعی سلامت را نیز به گونه ‌ای جامع تدوین نماییم و همه حیطه‌ های نظام سلامت را دربر بگیرد.

در ادامه حیدری‌ پور، مدیرکل سازمان‌ های مردم‌ نهاد و خیّرین سلامت با اشاره به نگاه مثبت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حوزه خیّرین و تشکل‌ های مردم‌ نهاد، گفت: اعتقاد مقام عالی وزارت به ساختارمندتر شدن این حوزه و قوانین آن است.

وی با اشاره به آثار مثبت این رویکرد افزود: با نگاهی گذرا به آمار این حوزه می ‌بینیم که بیش از ۲۰۰۰ تشکل مردم ‌نهاد سلامت ‌محور در کشور شناسایی شده که برنامه‌ ریزی و ارزیابی عملکرد آنها کار بسیار عظیمی است که برای نخستین بار از سوی این اداره کل به انجام رسیده است.

مدیرکل سازمان ‌های مردم‌ نهاد و خیّرین سلامت ادامه داد: در کشور بیش از ۲۰ هزار خیر اثرگذار داریم که سعی و باور ما بر کسب مشورت و هم ‌افزایی و همراهی با همه این عزیزان است و یکی از اهداف تشکیل جلسه حاضر نیز همین است.

سیده مریم حائری، رییس اداره سازمان‌های مردم‌ نهاد و موسسات خیریه سلامت، با ارائه پاورپوینتی به تشریح ساختار، ماموریت، اهداف، راهبردها و عملکرد اداره کل سازمان‌ های مردم‌ نهاد و خیرین سلامت پرداخت.

رییس اداره سازمان‌ های مردم‌ نهاد و موسسات خیریه سلامت ضمن ارائه آمار ساعت کار داوطلبانه و مشارکت ریالی جامعه در بخش سلامت گفت: البته این آمار کمک‌ هایی است که با تسهیل گری حوزه ما انجام شده و از آن مطلع هستیم. بخشی از اقدامات مردمی به صورت خودجوش است و در جایی ثبت نمی ‌شود. اگر آمار سازمان‌ های دیگر همچون هلال احمر، وزارت امور خارجه و… را در کنار آن قرار دهیم، می ‌بینیم که ظرفیت مشارکت اجتماعی بزرگی در جامعه ما موجود است که نیازمند برنامه‌ ریزی ویژه است.

سیده مریم حائری افزود: یکی از مهم‌ ترین دغدغه ‌های فعلی ما، تصویب قوانین حمایتی برای خیّران سلامت است. قوانینی مانند حمایت‌ های قیدشده در قانون برای خیّرین مدرسه‌ ساز که موجب جلب هر چه بیشتر منابع خیر به حوزه سلامت شود.

گفتنی است، در این نشست که با حضور برخی از خبرگان و فعالان مدنی و خیّرین حوزه سلامت در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، در ادامه حاضران به بیان دیدگاه‌ ها و راهکارهای خود پرداختند. در پایان نیز از حاضران برای مشارکت در نشست‌ های آینده و همکاری در تدوین برنامه در حوزه خیّرین و مشارکت ‌های اجتماعی سلامت دعوت شد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا