کشف یک موجود پشمالو در اعماق دریا

به گزارش سیناپرس، این موجود غیرمعمول در واقع نوعی کرم دریایی تقسیم‌ بندی شده است که به نام پلی ‌کیت شناخته شده و به گروهی با نام کرم‌ های اسپاگتی مانند تعلق دارد.

محققان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) در سال ۲۰۱۲ با استفاده از یک وسیله کنترل از راه دور، در حالی که در حال کاوش در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک بودند، فیلمی از این کرم را ضبط کرده و سپس این ویدئو را در اول ژوئیه منتشر کردند. 

این گونه خاص از کرم اسپاگتی هنوز به طور رسمی نامگذاری نشده است، اما متعلق به نوع بیرمیس (Biremis) است. طبق بیانیه این موسسه تحقیقاتی، این حیوان چشم و آبشش ندارد و از شاخک های رنگارنگ خود برای گرفتن تکه های ریز ذرات آلی، که به عنوان برف دریایی نیز شناخته می شود، استفاده کرده و از آن تغذیه می کند.

به گزارش سیناپرس، اکثر کرم ‌های اسپاگتی در حفره‌ ها یا تونل ‌های زیر کف دریا زندگی می ‌کنند و فقط شاخک‌ های رشته ‌مانند خود را به داخل آب فرو می ‌برند تا تکه ‌هایی از غذا را بگیرند.

به گفته موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری، اما این کرم بیرمیس زندگی خود را در بالای سطح می گذراند و قبلاً مشاهده شده بود که در آب شنا می کند یا در امتداد بستر دریا می خزد تا مکان هایی را پیدا کند که در آن غذا فراوان تر است.به گزارش سیناپرس، گروه دیگری از محققان برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ پس از مشاهده این موجود در خلیج کالیفرنیا با استفاده از وسیله کنترل از راه دور متفاوتی، گونه های کرم اسپاگتی را کشف کردند. اما نزدیک به دو دهه پس از مشاهده اولیه، دانشمندان هنوز در حال کار بر روی نامگذاری این گونه هستند.

نمایندگان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری در یک بیانیه اعلام کردند: اگرچه به نظر می ‌رسد نام ‌گذاری یک گونه فرآیند ساده ‌ای باشد، اما در واقع جمع ‌آوری نمونه ‌ها، بررسی ویژگی‌ های کلیدی، توالی‌ بندی دی ان ای و تعیین یک نام علمی، زمان زیادی می ‌برد.

به گفته این موسسه، دقیقاً مشخص نیست که این کرم در چه عمقی می ‌تواند زندگی کند، اما اکثریت مشاهده‌ ها در اعماق ۲ هزار متر زیر سطح رخ داده ‌اند. کشف این کرم اسپاگتی نشان می ‌دهد که دانشمندان در مورد گونه ‌های اعماق دریا و نقش این حیوانات در اکوسیستم خود اطلاعات کمی دارند.

به گزارش سیناپرس، به گفته این موسسه تحقیقاتی، ادامه اکتشاف در اعماق اقیانوس و موجوداتی که در آن زندگی می‌ کنند بسیار مهم است، به ‌ویژه که بسیاری از اکوسیستم‌ های اعماق دریا در اثر اقدامات مخربی مانند معادن عمیق یا صید در اعماق آب در حال تخریب هستند. پژوهشگران در انتها می افزایند، بدون شک بسیاری از کرم‌ های شگفت ‌انگیز دیگری مانند بیرمیس در اعماق مرموز اقیانوس زندگی می کنند و منتظر کشف شدن هستند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا