کشف گنجینه سکه‌های تاریخی در جنوب روسیه

این محققان در انباری بین بقایای دو خانه سوخته در فاناگوریا، ۳۰ سکه مسی یونانی که در پادشاهی بوسپور (۱۰۷ قبل از میلاد _ ۴۸۰ میلادی) ضرب می‌شد، کشف کردند.

محققان معتقدند که این سکه‌ها در حملات اقوام بیگانه به فاناگوریا گم یا پنهان شده است. در سال گذشته نیز در همین منطقه انبار مشابهی از ۸۰ سکه کشف شد. تجزیه و تحلیل این انبار‌ها به باستان شناسان اجازه می‌دهد تا ثروت مردمی را که در امتداد شبه جزیره زندگی می‌کردند ارزیابی کنند.

به عقیده محققان، ساکنان این منطقه تقریباً ۳۰ تا ۸۰ سکه برای نیاز‌های روزمره همراه خود داشتند و پس انداز آن‌ها به ۱۰۰۰ سکه بوسپور نیز در هر شهر می‌رسید. سکه‌های بوسپور از این نظر منحصر به فرد هستند که آخرین بار در سال ۳۴ پس از میلاد ضرب شدند، اما حداقل تا پایان قرن ششم در این منطقه از آن‌ها استفاده می‌شد.

گفتنی است پس از اینکه فاناگوریا به یکی از مناطق وابسته بیزانس تبدیل شد، طلای بیزانسی که ارزشی بالاتر از سکه‌های بسپور داشت در آنجا رواج یافت. از سکه‌های طلا بیزانسی فقط در معاملات بزرگ استفاده می‌شد و ثروتمندان قرون وسطایی می‌توانستند آن‌ها را بخرند.

فاناگوریا در اواسط قرن ششم قبل از میلاد توسط مهاجران یونانی در سواحل شبه جزیره تامان (شبه‌جزیره‌ای در کراسنودار روسیه) تأسیس شد.
در فاناگوریا که در جنوب روسیه واقع است، بیش از ۷۰۰ تپه، سکونتگاه باستانی و گورستان تاریخی وجود دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا