مواد غذایی در جهان ارزان شد

به گزارش سیناپرس، قیمت مواد غذایی طی سال های گذشته با سرعت زیادی افزایش پیدا کرده بود. باید توجه داشت که از سال ۲۰۰۸ این قیمت همواره روندی صعودی داشته و این شرایط طی سال های گذشته به دلیل برخی مشکلات جهانی همچون همه گیری کرونا و سپس جنگ روسیه و اوکراین و عواملی همچون تغییرات اقلیمی با چالش مواجه شده و به همین دلیل قیمت مواد غذایی همواره در حال افزایش بوده و این موضوع نگرانی هایی در پی داشت.

خوشبختانه بر اساس گزارش جدید سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در رم، قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه جولای به شدت کاهش یافت.
به گفته سازمان جهانی غذا، توافق های انجام شده برای صدور مجوز جهت صادرات محموله‌های غلات از اوکراین و تعدیل در زنجیره تامین جهانی به کاهش فشار قیمت کمک کرد.

بر اساس داده های منتشر شده توسط فائو، شاخص ماهانه قیمت کالاهای غذایی در ژوئیه 8.6 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش یک ماهه آن از سال ۲۰۰۸ است. این کاهش نشان دهنده سومین ماه متوالی افت شاخص بود، اگرچه این اولین بار است که در یک دوره  شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت مواد غذایی هستیم.به گزارش سیناپرس، البته باید توجه داشت علیرغم روند کاهش فوق، شاخص بهای مواد غذایی همچنان ۵ درصد بالاتر از ابتدای سال و ۱۳ درصد بالاتر از سطح سال قبل است.

در ماه آوریل، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت سوخت، کاهش سرعت صادرات غلات از روسیه و اوکراین در بحبوحه درگیری این کشورها و سایر مسائل زنجیره تامین به بالاترین سطح خود رسیده بود.

به گزارش سیناپرس، تحلیل های اقتصادی نشان می دهد: این شاخص در ماه جولای عقب نشینی کرد که این مساله منجر به کاهش 11.5 درصدی قیمت غلات شد. فائو در گزارش اخیر خود گفت که کاهش قیمت مواد غذایی تا حدی مربوط به یک معامله کلیدی برای رفع انسداد بنادر اصلی دریای سیاه در اوکراین است تا امکان صادرات غلات از این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان، فراهم شود. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که قیمت غلات و غلات همچنان نزدیک به ۲۵ درصد بالاتر از سطح خود نسبت به ۱۲ ماه قبل است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی غذا، قیمت روغن نباتی 19.2 درصد کاهش یافت که پایین ترین رقم در ۱۰ ماه گذشته است. قیمت لبنیات نیز در بحبوحه تقاضای ضعیف جهانی 2.5 درصد کاهش یافت، در حالی که قیمت گوشت 0.5 درصد کاهش یافت که این کاهش قیمت، اولین کاهش از سال گذشته است.

مترجم: رقیه رضایی
منبع: english.news

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا