رقیب شرقی اسپیس ایکس از راه رسید

به گزارش سیناپرس، یکی از مهمترین موانع موجود در توسعه علوم فضایی و کاوش های خارج از زمین، هزینه های بالای ساخت و طراحی فضاپیماهایی است که پس از انجام ماموریت، قادر به استفاده مجدد نبوده و از بین می رفتند.

این موضوع باعث شد بسیاری از شرکت های سازنده فضاپیماها، طی سال های اخیر در اندیشه طراحی فضاپیماهای چند بار مصرف بوده و بر خلاف نمونه های پیشین که فضاپیماها در هنگام بازگشت به زمین نابود می شدند، این نسل جدید از راکت های فضایی، قادر به انجام فرود کنترل شده بوده و برای چند ماموریت مورد استفاده قرار می گیرند. 

در حال حاضر اسپیس ایکس را می توان پیشروترین شرکت در این حوزه محسوب کرد که از فضاپیمای خود برای ماموریت های متعددی استفاده می کند. روز گذشته اما چین در اقدامی غافلگیر کننده، از یک فضاپیمای چند بار مصرف رونمایی کرده و رسما وارد رقابت در حوزه ساخت و عرضه این نوع از فضاپیماها شد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این گزارش، فضا پیمای جدید چین از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در صحرای گوبی، مغولستان و توسط موشک حامل CZ-2F پرتاب شد. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، قرار است این فضاپیما پس از انجام ماموریت مداری خود در منطقه ای در چین فرود بیاید.

به گزارش سیناپرس، مهمترین بخض ماموریت فوق، فرود موفق فضاپیما روی سطح زمین است و باید منتظر ماند تا عملکرد این فضاپیمای چینی را در عمل ارزیابی کرد.

مترجم: جاوید خیرخواه
منبع: tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا