چاقی در کودکان تبعات جبران ناپذیری دارد

به گزارش سیناپرس، طبق آمارها، تنها در کشور آمریکا تقریباً یک سوم کودکان دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستند. مطالعه ای که اخیرا در این باره منتشر شده است نشان می دهد که چاقی دوران کودکی می تواند با مجموعه ای از شرایط پزشکی زمینه ای مرتبط باشد، شرایطی که از آن چه قبلا فکر می شد، پیچیده تر است.

چاقی دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های متعدد از جمله آسم، دیابت، فشار خون بالا و شرایط روانی مرتبط است. با این حال، این که چاقی، یک بیماری واحد  و منفرد است یا این که از فنوتیپ های منحصر به فرد با علل زمینه ای مختلف تشکیل شده است، نزد دانشمندان ناشناخته بوده است.

در این زمینه، پژوهشگرانی از دانشگاه درکسل واقع در فیلادلفیای آمریکا، برای شناسایی زیرگروه‌های مشابه بالینی در میان جمعیتی از بیماران چاق کودک، یک مطالعه هم گروهی گذشته‌نگر را انجام دادند و از این طریق، سوابق سلامت الکترونیکی نزدیک به 50 هزار نفر را بررسی کردند.

آن ها با استفاده از الگوریتم های خاص، مسیرهای مربوط به شرایط رایج پیرامون بروز چاقی در کودکان را تجزیه و تحلیل کردند و آن ها را با یک گروه کنترل با شاخص توده بدنی سالم مقایسه نمودند.

محققان در بررسی های خود، هشت دسته از شرایط سلامتی را یافتند که در بین کودکان مبتلا به چاقی بسیار شایع بود، از جمله اختلالات تنفسی و خواب، بیماری های پوستی التهابی، آسم، اختلالات تشنجی، علائم گوارشی/تناسلی ادراری، و اختلالات رشد عصبی. مواردی که نشان از پیچیده بودن تبعات چاقی در کودکان دارد.

به گفته این محققان، چاقی یک موضوع بهداشتی پیچیده و از نظر اجتماعی مهم است که ممکن است بر انواع مختلف بالینی و جمعیت شناختی بیماران کودک تأثیر متفاوتی بگذارد.

آن ها می افزایند: گروه بندی انواع اضافه وزن و چاقی در یک وضعیت بالینی ممکن است ارتباط بین عوامل خطر و انواع فرعی چاقی را پنهان کند، امری که پیامدهایی برای بهبود پیشگیری، شناخت و درمان چاقی کودکان دارد.

بر این اساس، یافته‌های فوق می‌تواند از کار محققان و پزشکان بهداشت عمومی که به دنبال رسیدگی به مولفه نابرابری‌های اجتماعی مربوط به اپیدمی چاقی هستند، حمایت کند.

محققان فوق می گویند: سوابق الکترونیکی سلامت منابع ارزشمندی از داده ها را برای استفاده در تحقیقات برای بررسی چاقی کودکان و سایر مسائل بهداشتی مبرم فراهم می کنند. ما امیدواریم که یافته‌های ما نه تنها به کارهای در حال انجام مبارزه با اپیدمی چاقی، بلکه به پیشرفت‌های روش‌شناختی در استفاده از مجموعه داده‌های پیچیده بزرگ در تحقیقات بالینی اضافه کنند.

گفتنی است این یافته ها را نشریه بین المللی PLOS Digital Health منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه