ویتامین K از مرگ یاخته جلوگیری می کند

به گزارش سیناپرس، محققان بین المللی کشف کرده اند که شکل کاملاً احیاشده ویتامین K به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به طور موثری مرگ سلولی فروپتوز را مهار می کند. فروپتوز یک شکل طبیعی مرگ سلولی است که در آن آهن سلولی نقش مهمی ایفا می کند و با تخریب اکسیداتیو غشاهای سلولی مشخص می شود.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی، FSP1 را به عنوان آنزیم کاهنده ویتامین K غیر حساس به وارفارین شناسایی کردند که هویت آن برای بیش از نیم قرن ناشناخته مانده بود.

محققان گفته اند، در طی سال ‌های گذشته، فروپتوز به عنوان عاملی برای بیماری آلزایمر و آسیب ‌های حاد اعضای بدن در میان بسیاری از بیماری ‌های دیگر مطرح شده است. بنابراین، یافته های ما این مفهوم را مطرح می کند که درمان ویتامین K ممکن است یک استراتژی قدرتمند جدید برای بهبود این بیماری های مرتبط با فروپتوز، ارائه دهد.

از آنجایی که پیشگیری از فروپتوز به عنوان یک رویکرد بسیار امیدوارکننده برای درمان بسیاری از بیماری ‌های تخریب کننده در نظر گرفته می‌ شود، مکانیسم ‌ها و ترکیبات جدیدی که فرایند فروپتوز را کنترل می ‌کنند به طور گسترده در حال بررسی هستند.

محققان توضیح داده اند، ما به‌ طور شگفت‌ انگیزی، متوجه شدیم که ویتامین K، از جمله فیلوکینون (ویتامین K1) و مناکینون-4 (ویتامین K2)، می ‌توانند به شکل موثری سلول ‌ها و بافت‌ ها را از فروپتوز نجات دهند.

در سال 2019، تیمی از محققان، آنزیمی را به عنوان یک مهارکننده جدید و قوی فروپتوز با نام پروتئین سرکوبگر فروپتوز-1، یا به طور مختصر FSP1، شناسایی کردند. در آن زمان، تیم نشان داد که FSP1، کوآنزیم Q10 را به هیدروکینون آن کاهش می دهد، که فروپتوز را سرکوب می کند.

تیم تحقیقاتی اکنون دریافتند که شکل کاملاً احیاشده ویتامین K (یعنی ویتامین K هیدروکینون)، مانند شکل احیاشده کوآنزیم Q10، یک آنتی اکسیدان قوی چربی دوست است و با به دام انداختن رادیکال های اکسیژن در دو لایه لیپیدی، از فروپتوز جلوگیری می کند.

پژوهشگران افزوده اند: اشکال احیاشده ویتامین K و کوآنزیم Q10 چندان پایدار نیستند، بنابراین یافته ‌های ما مبنی بر اینکه FSP1 می ‌تواند آنها را در حالت فعال (احیاشده) خود حفظ کند، برای درک چگونگی عملکرد آنها به منظور حفظ حیات سلولی کلیدی است.

علاوه بر این، آن ها شناسایی کردند که FSP1 آنزیمی است که به طور موثر ویتامین K را به ویتامین K هیدروکینون احیا می کند. از آنجایی که ویتامین K نقش مهمی در فرآیند های لخته شدن خون دارد، تیم تحقیقاتی همچنین نشان داد که FSP1 مسئول کاهش ویتامین K است که نسبت به وارفارین، یکی از رایج ‌ترین داروهای ضد انعقاد، حساس نیست.

دانشمندان تاکید کرده اند که تحقیقات آن ها به عنوان پله ای برای توسعه استراتژی های درمانی جدید برای بیماری هایی که فروپتوز در آنها دخیل است، عمل خواهند کرد. علاوه بر این، از آنجایی که فروپتوز به احتمال زیاد یکی از قدیمی ترین انواع مرگ سلولی است، محققان فرض می کنند که ویتامین K ممکن است یکی از قدیمی ترین انواع آنتی اکسیدان های طبیعی باشد. به گزارش سیناپرس،بنابراین، انتظار می رود جنبه های جدیدی از نقش ویتامین K در طول تکامل زندگی آشکار شود.

این نتایج تحقیقاتی در مجلهNature  منتشر شده اند.