بینی کودکان بهتر می تواند کرونا را مهار کند

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می ‌دهد که این امر ممکن است دلیلی باشد که پاسخ ‌های ایمنی کودکان تاکنون در پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا مؤثرتر بوده است. در این پژوهش ها دانشمندان نشان داده اند که بینی کودکان نسبت به بینی بزرگسالان پاسخ پیش التهابی بیشتری به ویروس کرونا دارد. اما، به نظر می رسد که شرایط در مواجهه با سویه امیکرون متفاوت است.

دانشمندان نمونه هایی از سلول های پوششی بینی را از ۲۳ کودک و ۱۵ بزرگسال سالم جمع آوری کردند. محققان این نمونه ها را در معرض ویروس کرونا قرار دادند. در ادامه پژوهشگران دریافتند که این ویروس با کارایی کمتری در سلول های بینی کودکان تکثیر می شود و پاسخ ضد ویروسی را افزایش می دهد.

دکتر کرستی شورت (Kirsty Short) از دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند و پژوهشگر این مطالعات گفت: تئوری های متعددی برای توجیه این موضوع وجود داشت. این موضوع می تواند یک مکانیسم انطباق با افزایش تهدیدات عامل خارجی مانند ویروس ها یا باکتری ها باشد که در دوران کودکی مشاهده شده است. همچنین ممکن است افزایش قرار گرفتن در معرض این تهدیدات در دوران کودکی، پوشش بینی را در کودکان آموزش دهد تا پاسخ التهابی قوی تری ایجاد کند. یا در عوض، تفاوت های متابولیکی بین کودکان و بزرگسالان می تواند نحوه بیان ژن های مبارزه کننده با ویروس را تغییر دهد.

دانشمندان دریافتند که سویه دلتای کووید- ۱۹ نسبت به بزرگسالان به طور قابل ملاحظه ای کمتر در سلول های بینی کودکان تکثیر می شود. اما در مورد امیکرون، روند به طور چشمگیری کمتر قابل توجه بود.

دکتر شورت در این باره گفت: در مجموع، این یافته نشان می ‌دهد که پوشش بینی کودکان از عفونت کمتر و تکثیر ویروس کرونا پشتیبانی می ‌کند، اما ممکن است با تکامل ویروس این وضعیت در حال تغییر باشد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران معتقدند که مطالعات بالینی آینده برای تایید این یافته های اولیه در جمعیت بزرگتر و تعیین نقش عوامل دیگر مانند آنتی بادی ها در محافظت از کودکان در برابر عفونت ویروس کرونا مورد نیاز است.
شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Plos Biology منتشر شده است.