تی رکس اولین دایناسور با بازوهای کوچک نبود

به گزارش سیناپرس، اندام جلویی کوتاه اما تنومند متعلق به دایناسوری به نام گیگا مراکسس است که یکی دیگر از گوشتخواران سر بزرگ و دست کوتاه است که ده ها میلیون سال قبل در آرژانتین کنونی زندگی می کرده است.

شناخت دایناسوری به نام گیگا مراکسس (Meraxes gigas) نشان می دهد که بازوهای کوچک در کنار سرهای غول پیکر به طور مستقل در خطوط دایناسورهای مختلف تکامل یافته اند. به گزارش سیناپرس، در واقع گیگا مراکسس نزدیک به ۲۰ میلیون سال قبل از به وجود آمدن تی رکس روی زمین منقرض شد.

در این راستا، خوان کانال (Juan Canale) که یک دیرینه شناس در بوئنوس آیرس و به کارشناس شبکه تحقیقاتی CONICET آرژانتین است، اشاره می کند که این دایناسور اولیه بین ۱۰۰ تا ۹۰ میلیون سال پیش بر موجودات تسلط یافت و اگرچه گیگا مراکسس بسیار شبیه تی رکس است، اما متعلق به گروهی از تروپودهای شکارچی کمتر شناخته شده است.

به گزارش سیناپرس، اسکلت فسیلی گیگا مراکسس که خوان کانال و همکارانش مطالعه کردند به نظر می رسد در زمان مرگ حدود ۴۵ سال سن داشته است. محققان تخمین می زنند که این حیوان بیش از چهار تن وزن داشته است. بدنه مهیب آن حدود ۱۱ متر طول داشته و انبوهی از تاج ها و برجستگی ها و شاخک های کوچک بالای سر آن قرار داشته است. تیم پژوهشی معتقد است که این برجستگی ها احتمالا برای کمک به جذب جفت تکامل یافته اند.

به گفته محققان، اینکه چرا این دایناسورها چنین بازوهای کوچکی داشتند یک راز باقی مانده است. این بازوها برای شکار نبودند چراکه هر دو دایناسور گیگا مراکسس و تی رکس از سرهای عظیم خود برای شکار طعمه استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، کانال اشاره می کند، بازوهای گیگا مراکسس به طرز شگفت آوری عضلانی بودند. این موضوع نشان می دهد که یک احتمال این است که بازوها به بلند کردن حیوان از حالت درازکش کمک کرده و مورد دیگر این است که این بازوها در جفت گیری به دایناسور کمک می کرده اند.

شرح کامل این پژوهش جذاب و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه