رویکرد جهاددانشگاهی اشتغال زایی و پیشگیری از مهاجرت نخبگان است

به گزارش سیناپرس، برآوردها و تحلیل های آماری از اداره گذرنامه طی بازه زمانی 1380 تا 1399 نشان داده است که دارندگان مدال در المپیادهای دانش آموزی، مشمولان بنیاد نخبگان و همچنین رتبه های یک تا هزار آزمون سراسری بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌ اند. این در حالی است که نهادها و سازمان های مختلف می توانند با ایجاد بستری مناسب از خروج این افراد جلوگیری کنند و گامی در جهت سازندگی کشور بردارند.

جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که طی 4 دهه اخیر با جذب نیروهای متخصص و نخبه، بستری را برای پیشگیری از خروج این سرمایه های انسانی فراهم آورد. اکنون این نهاد در رویکردی جدید تاکید ویژه ای بر ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان ایران دارد تا ضمن بکارگیری از نیروهای جوان نخبه، نیازهای اساسی جامعه و صنعت را نیز برطرف کند.

دکتر سام روزبهانی، معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر جهاددانشگاهی از چند مسیر مختلف نخبگان کشور را جذب می کند. معمولا این افراد به عنوان عضو هیات علمی پژوهشی گروه های پژوهشی یا در قالب امریه سربازی جذب مجموعه جهاددانشگاهی می شوند.

وی افزود: اعضای هیات علمی یا پژوهشگرانی که جذب جهاد دانشگاهی می شوند یک تفاوت عمده با هیات علمی و نخبگان سایر مراکز آموزشی و پژوهشی کشور دارند. عموما اعضای هیات علمی و نخبگان جهاددانشگاهی از همان ابتدای کار نسبت به اجرای طرح ها و پروژه های فناورانه آموزش می بینند تا بتوانند با رویکرد مساله محور و به صورت راهبردی، به حل مسائل کشور با در نظر گرفتن کلیه ابعاد آن، بپردازند.

به گفته وی، اکنون مدلی که جهاددانشگاهی برای شکل گیری شخصیت پژوهشی منابع انسانی تعریف کرده ، بسیار مناسب و مطلوب است. هرچند این مدل نیاز به یک سری اصلاحات دارد که می توان به مرور زمان آن را انجام داد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی با جذب نیروهای نخبه و توانمند کشور ضمن رفع نیازهای جامعه و بخش صنعت، گام اساسی در جهت پیشگیری از مهاجرت نخبگان و متخصصان کشور برداشته است. ریاست جدید جهاددانشگاهی نیز اخیرا با مطرح کردن بحث زیست بوم نوآوری نخبگان ایران، تاکید فراوانی به این موضوع کرده است.

وی اظهارداشت: اولویت اصلی هر نخبه و جوان ایرانی، بحث اشتغال و شکل گیری شخصیت و هویتش است. جهاددانشگاهی اکنون در حوزه های تخصصی این بستر را فراهم کرده و می تواند این موضوع را شکل دهی کند. به عنوان مثال نخبگانی که در قالب امریه سربازی جذب جهاد دانشگاهی می شوند، بعدها در صورت احراز شرایط امکان جذب در قالب عضویت هیات علمی بخش پژوهش، فناوری و آموزشی این مجموعه را دارند. ممکن است این افراد در زمان فارغ التحصیلی از همان طیف نیروهای انسانی باشند که ابتدا قصد داشتند با ارائه تضامین لازم بدون طی دوره خدمت سربازی جهت ادامه تحصیل از کشور خارج شوند.

وی یادآورشد: اگر حداقل 50 درصد از افرادی که در این قالب جذب جهاددانشگاهی می شوند، بتوانند تعریفی برای زندگی شغلی و هویتی خودشان داشته باشند، جهاددانشگاهی توانسته است تاثیر زیادی در زمینه جلوگیری از موضوع مهاجرت نیروهای نخبه و متخصص داشته باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا