ساختمان های سبز راهی برای نجات محیط زیست

به گزارش سیناپرس، در برخی کشورها آژانس ‌هایی مانند رتبه‌ بندی سبز برای ارزیابی یکپارچه زیستگاه ها، ساختمان ‌ها را بر اساس چندین ملاک مرجع استاندارد به عنوان ساختمان ‌های سبز تأیید می‌ کنند.

گواهی ساختمان سبز نه تنها ارزش ملک را افزایش می دهد، بلکه احتمال سرمایه گذاری در آن را نیز بالا می برد. این گواهی همچنین بهره وری، سلامت، راحتی و رفاه ساکنان را تضمین می کند. خریداران این نوع خانه ها می توانند ساختمان سبز را از طریق این گواهی شناسایی کنند.

یک ساختمان زمانی سبز می شود که به استانداردهای خاصی مانند استفاده از انرژی تجدید پذیر مثل نور طبیعی یا پنل های خورشیدی و مدیریت صحیح آب با اجرای روش های کارآمد مانند استفاده از آب باران یا بازیافت فاضلاب رجوع کرده باشد. طراحی و معماری نیز نقش حیاتی در تعیین وضعیت سبز ساختمان ایفا می کند.

ساختمان های دوستدار محیط زیست عمدتاً از تکنیک های معماری غیرفعال استفاده می کنند که نور خورشید و تهویه کافی را تضمین می کند.

به گفته کارشناسان، یکی دیگر از ویژگی ‌های ساختمان سبز، استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی یا تجدید پذیر مانند آجرهای محلی، بامبو، خاک کوبیده، سفال و چوب درختان با رشد سریع‌ است که برای این منظور پرورش داده می‌ شوند. استفاده از رنگ های غیر سمی و تفکیک های دفع کارآمد نخاله های ساختمانی نیز در کاهش اثر ساخت و ساز بر محیط زیست موثر هستند.

پراتیک جین (Pratik Jain) بنیانگذار و مدیر عامل شرکت The Stallions، در مورد ساختمان های سبز می گوید: معیارهای متعددی وجود دارد که یک ساختمان برای دریافت گواهی سبز باید رعایت کند. ساختمان سبز بنایی است که در طراحی، ساخت یا بهره برداری، اثرات منفی را کاهش داده یا حذف می کند و می تواند تأثیرات مثبتی بر آب و هوا و محیط طبیعی ایجاد کند. 

ویپین میتال (Vipin Mittal) مدیر عامل پروژه های آژانس اسکان بشر آقاخان با بیان نظری مشابه، گفت: اخذ گواهینامه از آژانس هایی مانند IGBC یا IFCI (Edge Advanced) قطعاً نشان دهنده عزم قوی توسعه دهنده ها نسبت به پایداری است.

 

با این حال، مهم است که اطمینان حاصل شود که ابزارهای اتخاذ شده برای دستیابی به این رتبه بندی ها در واقع منجر به بهبود کلی در کیفیت زندگی ساکنان و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود. ارائه پنجره های دو جداره برای کاهش انتقال گرما، اختصاص فضای سبز بزرگ در طرح کلی، اطمینان از بازیافت کامل فاضلاب و آینده نگری در ارائه منبع شارژ الکتریکی برای وسایل نقلیه برقی نمونه هایی از حصول اطمینان از منافع مستقیم کاربران از ساختمان سبز است.

توسعه‌ های کاربری های چند منظوره نزدیک به مراکز آموزش و مراقبت‌ های بهداشتی، نقش مهمی در بهبود زندگی ساکنان در شهرهای بزرگ دارد. انرژی خورشیدی یکی از حوزه هایی است که با استفاده از نصب پنل های خورشیدی می توان آن را به راحتی در ساختمان ها استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، پراتیک کاتاری (Pratik Kataria) مدیر توسعه دهندگان سایناث در مورد اهمیت ساختمان سبز صحبت کرده و می گوید: برای مثال هدف گذاری کشوری مانند هند تا سال ۲۰۷۰ این است که انتشار کربن خالص را به صفر برساند.

به گفته کارشناسان، هند تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ درصد نیاز انرژی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر برآورده خواهد کرد. کاتاری در انتها می افزاید: برای دستیابی به این هدف، ساخت ساختمان های سبز کمک زیادی به رسیدن به این چشم انداز خواهد کرد. 

مترجم: معصومه آقاپور
منبع: financialexpress
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا