پیشرفت ۶۲ درصدی پروژه هیدرات گازی در پژوهشگاه نفت

دکتر ناصر کشاورز، مسئول طرح هیدرات گازی در پنجمین جلسه کمیته راهبری پیشرفت این طرح، با بیان اینکه این پروژه در مدت اجرای ۴۸ ماهه تعریف شده است، گفت: هم‌اکنون ۳۹ ماه از اجرایی شدن این پروژه می‌گذرد و پیشرفت ۶۲ درصدی داشته، به گونه‌ای که در حال حاضر ۷ فاز فنی طرح هیدرات گازی فعال است و ۲ فاز فنی نیز خاتمه یافته است که گزارش فعالیت‌های مربوط به مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای طرح ارسال شده و مورد تایید قرار گرفته است و تکمیل مابقی فعالیت‌های فنی تا پایان پروژه ادامه خواهد داشت.

کشاورز به نتایج حاصل از این طرح اشاره کرد و گفت: در طول اجرایی شدن طرح هیدرات گازی چندین فعالیت عمده صورت پذیرفته است که بازپردازش داده‌های لرزه‌ای یکی از آنها است. با توجه به وجود داده‌های لرزه نگاری در سرتاسر گستره بخش ایرانی دریای عمان و بهبود کیفیت داده‌های پردازش شده در قالب این طرح، نتایج به دست آمده علاوه بر استفاده در مطالعات لرزه‌ای‎ این طرح، می‌توان در سایر طرح‌ها از آن بهره برداری کرد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، وی تامین تجهیزات مولتی بیم اکوساندر که منجر به کسب دارایی‌های ملی شده است را از دیگر نتایج حاصل از این طرح برشمرد و افزود: با توجه به پیچیدگی‌های زمین‌شناسی منطقه توانستیم یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین مدل‌های ساختمانی لرزه‌ای ایران را در قالب این طرح تهیه کنیم. در نهایت، بهبود فناوری متداول ساخت چاهای مجازی لرزه‌ای مبتنی بر الگوریتم‌های بهینه‌سازی عددی از دیگر دستاوردهای این طرح است.

کشاورز به همکاری سه‌جانبه پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت مدیریت اکتشاف و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در پیشبرد این طرح ملی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تعامل مناسبی میان مجری، کارفرما و پیمانکار از جمله پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در حال حاضر در طرح هیدرات وجود دارد که تاثیر اصلی این تعامل را علاوه بر نیل به اهداف طرح هیدرات گازی، می‌توان پس از پایان این طرح مشاهده کرد؛ چراکه با وجود پتانسیل‌های متعددی که در قالب این همکاری‌ها ایجاد می‎شود، در آینده می‌توان همکاری‌های متنوع بسیاری را با توانمندی این مجموعه‌ها به انجام رساند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا