نگاهی به ساخت نسخه ژاپنی هامر توسط تویوتا

به گزارش سیناپرس، تویوتا قبل از اینکه به بازیگر بزرگی در صنعت خودروسازی جهانی تبدیل شود، شروع به ساخت محصولات 4x4s کرده بود. محصولات گروه جیپ مانند AK10 که در سال ۱۹۵۱ تولید شد برای ارتش ژاپن توسعه داده شده بود هر چند این محصول رقابت را به میتسوبیشی باخت.در پی این موضوع تمرکز تویوتا به سمت لندکروز معطوف شد که با توانایی خود در فتح چالش ‌برانگیزترین مناطق زمین، نسل‌ های زیادی از رانندگان را جذب کرد.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، آفرودها لندکروزر در اوج قدرت و شهرت بودند. در همین زمان تویوتا شروع به توسعه یک وسیله نقلیه با تحرک بالا  HMV  برای ارتش ژاپن کرد. دولت ژاپن خواستار مدلی با چهار چرخ محرک شد که بتواند سربازان را حمل کرده و تجهیزات سنگین جنگی را جا به جا کند.

به گزارش سیناپرس،  نیازی به ضد گلوله بودن این محصول نبود، اما خودروی مد نظر ارتش ژاپن باید نسبت به یک شاسی بلند معمولی در خارج از جاده توانمندتر بوده، ساخت نسبتاً مقرون به صرفه تری داشته ، قابل اعتماد بوده و تعمیر آن نسبتاً ساده باشد. باید توجه داشت که این دستورالعمل ‌ها نزدیک به دستورالعمل ‌هایی بود که AM General در زمان توسعه هامر دنبال می ‌کرد، بنابراین شباهت شاید اجتناب ‌ناپذیر بود.

به گزارش سیناپرس، با ادامه کار توسعه این گونه محصولات، تویوتا به فکر ساختن یک نسخه رام ‌تر از BXD10 برای سازمان ‌های دولتی و امدادگرانی بود که نیاز به یک آفرود قدرتمند داشتند. تویوتا برای دستیابی به این هدف، نسخه مفهومی به نام مگا کروزر را در نمایشگاه موتور توکیو در سال ۱۹۹۳ رونمایی کرده و به طور آزمایشی اعلام کرد که می تواند سالانه بیش از هزار نسخه از آن تولید کند. توشیو نوناکا، مدیر پروژه مگا کروزر، در این رویداد اعلام کرد: اگر این خودرو در نمایشگاه محبوب باشد، شاید ما آن را بسازیم.

یکی دیگر از ۶ مدل مفهومی که در آن سال در پایتخت ژاپن رونمایی شد، مدلی به نام RAV4 بود که پس از رسیدن به تولید، بازار شاسی ‌بلند ها را برای همیشه تغییر داد. به گزارش سیناپرس، تویوتا در حین توسعه BXD10 پیچیدگی محصولات خود را کاهش نداده و به جای ساخت یک لندکروز کلاسیک، از ابتدا شروع به ساخت یک آفرود مخصوصاً متناسب با نیازهای ارتش کرد. فاصله 16.5 اینچی این خودرو از سطح زمین را با نصب محورهای پورتال جلو و عقب و با قرار دادن کل پیشرانه در بدنه تنظیم کرد، طرحی که نیاز به استفاده از یک تونل انتقال غیرعادی عریض داشت.

آزمایش های این محصول در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ انجام شده و تحویل به پایگاه های سراسر ژاپن در سال ۱۹۹۵ آغاز شد. به گزارش سیناپرس،  در نهایت امروزه می توان مدعی شد تویوتا رقیبی جدی برای هامر بوده و با دارا بودن محصولاتی متنوع در این کلاس از خودروها، سهم بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارد.

مترجم: ابراهیم خسروپرست
منبع:  autocar

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا