موسیقی، مسکنی فوق العاده

به گزارش سیناپرس، طبق گزارش های علمی پیشین، گوش دادن به موسیقی را می توان برای تسکین درد، به ویژه برای دردهای مزمن، یعنی دردی که بیش از 12 هفته طول می کشد، استفاده کرد. با این حال، مکانیسم‌ های اساسی این مزایا، به‌ویژه برای درد حاد، یعنی دردی که کمتر از 12 هفته طول می‌کشد، نامشخص بوده اند. 

به نظر می رسد ویژگی های اصلی موسیقی، مانند ضرباهنگ یا انرژی، برای تسکین درد اهمیت کمتری دارند. در عوض، احساس توانایی در تصمیم گیری در مورد موسیقی ممکن است کلید تسکین درد باشد. 

پژوهشگرانی از دانشگاه کوئین مری لندن واقع در بریتانیا و همکارانشان از کالج دانشگاهی دوبلین ایرلند در این زمینه پژوهشی را انجام داده اند که به افزایش درک ما از این موضوع می انجامد.به گزارش سیناپرس، آن ها از 286 فرد بزرگسالی که درد حاد را تجربه می کردند، خواستند تا قبل و بعد از گوش دادن به یک آهنگ موسیقی، درد خود را ارزیابی کنند. 

آهنگ مورد نظر، به طور ویژه در دو نسخه مختلف با پیچیدگی های متفاوت ساخته شده بود و شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی برای گوش دادن به نسخه های مختلف انتخاب شدند. در این فرایند، محققان برای برخی از افراد این تصور را به وجود آوردند که قادر هستند کیفیت آهنگ مد نظر خود را تغییر دهند. 

محققان دریافتند: شرکت‌کنندگانی که احساس می‌کردند بر موسیقی کنترل دارند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که چنین تصوری در آن ها فعال نشده بود، تسکین بیشتری را تجربه کردند.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که در زندگی روزمره خود یه شکل فعال‌تری با موسیقی درگیر می‌شوند، از داشتن حس کنترل بر آهنگ مورد استفاده در این مطالعه، مزایای تسکین درد بیشتری را تجربه کردند.

این یافته ها نشان می دهند که انتخاب و تعامل با موسیقی برای بهینه سازی آن، پتانسیل تسکین درد را دارد. لذا تحقیقات آینده می‌توانند رابطه بین انتخاب موسیقی و درگیری بعدی و همچنین استراتژی‌هایی برای تقویت تعامل برای بهبود تسکین بیشتر درد را بررسی کنند.

به گفته محققان فوق، ما اکنون می‌دانیم که انتخاب موسیقی، بخش مهمی از مزایای سلامتی آن است و این احتمال وجود دارد که مردم وقتی خودشان موسیقی را انتخاب می‌کنند، با دقت بیشتری به آن گوش کرده و از مزایایش بهره ببرند. به گزارش سیناپرس، این یافته ها را مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا