طلاق باعث می شود حس کنیم زندگی از کنترل ما خارج شده است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک تجزیه و تحلیل جدید از افرادی که به شکل های مختلف، رابطه ای را از دست می دهند، نشان می دهد که این تجربیات با الگوهای مختلف از احساس کنترل کوتاه مدت و بلندمدت مرتبط هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که احساس کنترل شخصی بیشتر بر زندگی، با رفاه و سلامتی بهتر افراد مرتبط است و روابط عاشقانه، ارتباط نزدیکی با کنترل درک شده دارند. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، شواهد نشان می دهند که بین کنترل درک شده و رضایت بالاتر از رابطه، ارتباط مشخصی وجود دارد. با این حال، در مورد این که چگونه از دست دادن یک رابطه ممکن است با تغییرات در کنترل درک شده مرتبط باشد، کمتر اطلاعاتی موجود است.

برای روشن کردن بیشتر این مسئله، محققانی از دانشگاه بهداشت و پزشکی HMU در پوتسدام آلمان و دانشگاه هامبولت برلین، داده‌های سه مقطع زمانی را در یک مطالعه چند دهه‌ای روی خانواده‌های آلمانی تجزیه و تحلیل کرده اند.

در این پژوهش، محققان وضعیت 423 نفر که طلاق گرفتند و 437 نفر که شرکایشان فوت کردند را مورد بررسی های علمی خود قرار دادند.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد : به طور کلی، افرادی که جدایی از شریک زندگی خود را تجربه کردند، در سال اول پس از جدایی، کاهش کنترل درک شده روی زندگی خود را تجربه کردند، اما در سال های بعد این احساس به تدریج افزایش یافت. 

بر اساس این نتایج، پس از جدایی، زنان بیشتر از مردان حس کاهش در کنترل را مشاهده می کنند، در حالی که افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن‌تر احساس کنترل بیشتری دارند.

محققان خواستار تحقیقات آینده برای ردیابی افرادی هستند که هنوز از دست دادن رابطه را تجربه نکرده‌اند تا بتوانند تغییرات در کنترل درک شده را در هنگام وقوع پدیده فقدان ارزیابی کنند. آن ها همچنین خواستار تحقیق در مورد مکانیسم هایی هستند که زمینه ساز تغییرات پس از کاهش کنترل درک شده هستند.

به گفته این محققان، یافته‌های ما نشان می‌دهد که افراد گاهی پس از تجربیات استرس‌زا، حداقل در برخی ویژگی‌های شخصیتی خاص رشد می‌ کنند. در سال‌های پس از فقدان شریک عاشقانه، شرکت‌کنندگان در مطالعه ما به‌طور فزاینده‌ای در توانایی‌شان برای تأثیرگذاری بر زندگی و آینده‌شان متقاعد شدند.به گزارش سیناپرس، این تجربه، آن ها را قادر ساخت تا با ناملایمات کنار بیایند و زندگی خود را به طور مستقل مدیریت کنند و همین به رشد آن ها منجر شد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های حوزه علوم رفتاری انسان ها را مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر کرده است.

ترجمه: عباس روشن بین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا