شناسایی خاستگاه واقعی پری دریایی ها

به گزارش سیناپرس، كارشناسان معتقدند كه این پیوند معمولاً به خاطر وجود غدد پستانی گاو دریایی است که به سینه انسان تشبیه شده است. داستان‌ هایی درباره ارتباط جنسی بین دوگونگ ‌ها و ماهی‌ گیران در چندین مکان در محدوده آب‌ های ساحلی و گرمسیری و نیمه گرمسیری از شرق آفریقا تا وانواتو وجود دارد.

اما به گفته محققان، استرالیا پایتخت دوگونگ های جهان است. آب‌ های ساحلی شمالی دارای حداکثر جمعیت دوگونگ جهان بوده و رایج ‌ترین پستانداران دریایی در بیشتر این منطقه هستند. منطقه تنگه تورس بیش از هر جای دیگری دارای گاوهای دریایی است. 

مردم بومی حداقل ۴۰۰۰ سال است که به شکار گاوهای دریایی در سراسر محدوده خود مشغول بوده اند. دوگونگ ‌ها گونه‌ ای از نظر فرهنگی مهم هستند و در هنر و داستان ‌های بسیاری از مردم ساحلی، از جمله بومیان و مردمان تنگه تورس در شمال استرالیا، ویژگی‌ های برجسته‌ ای دارند. اعتقاد بر این است که پوشش کتاب مقدس و صندوق عهد از پوست دوگونگ ساخته شده است.  

به گفته محققان این گونه از گاوهای دریایی تنها عضو خانواده دوگونگ و یکی از تنها چهار گونه موجود است. با وجود اینکه گاو دریایی و دوگونگ ها در خانواده های جداگانه قرار دارند، به طرز قابل توجهی شبیه هم هستند.

بارزترین تفاوت در شکل دم آن هاست چراکه گاو دریایی دمی گرد مانند دارد، در حالی که دم دوگونگ شبیه نهنگ یا دلفین است.به گزارش سیناپرس، ساختار گاو دریایی قوی تر از دوگونگ است. دوگونگ ها مانند فرزند مشترک یک شیر دریایی و یک دلفین بدون باله پشتی به نظر می رسند.

از منظر بیولوژیکی، دوگونگ با سایر پستانداران دریایی کاملاً متفاوت است. این تنها پستاندار گیاهخواری است که تمام عمر خود را در دریا می گذراند. گاوهای دریایی و دوگونگ ‌ها نسبت به سایر پستانداران دریایی نزدیک‌ تر به فیل‌ها و هیراکس‌ها هستند.

قابلیت های غواصی دوگونگ ها بسیار کم است و عمدتاً منعکس کننده پراکندگی علف های دریایی است که از آنها تغذیه می کنند. اگرچه دوگونگ‌ها بیشتر علف‌های دریایی می‌ خورند، اما بی ‌مهرگان را نیز در زمستان مورد هدف قرار می ‌دهند.

دوگونگ ها محیط های آبی خود را تا حد زیادی از طریق لمس، هیدرودینامیک و شنوایی درک می کنند. بینایی و طعم نیز احتمالا تا حدی مهم هستند. آنها در سرتاسر بدن خود موهای حسی کمی دارند که مانند خطوط جانبی ماهی ها عمل می کند.

به گزارش سیناپرس، این پری دریایی های نه چندان زیبا آسیب پذیر بوده و در بیش از چهل کشور در معرض خطر انقراض هستند. با این حال، به گفته کارشناسان، این موجودات خاستگاه احتمالی پری دریایی ها بوده و از دیرباز در فرهنگ و زندگی مردم بومی و در افسانه ها و روایات دریایی وجود داشته اند. 

مترجم: امیرعلی خسروی زاده
منبع: cosmosmagazine
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا