تغییرات آب و هوایی حیات انسان‌ها را تهدید می‌کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان می گویند گرمایش جهانی می تواند برای بشریت "فاجعه بار" باشد. یک تیم به رهبری دانشجویان دانشگاه کمبریج می‌گوید: «مردم باید برای سناریوهای وحشتناک از از دست دادن 10 درصد از جمعیت جهان تا پایان زندگی انسان روی زمین آماده شوند». محققان می گویند پیامدهای بیش از 5.4 درجه فارنهایت گرم شدن کره زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن، توسط مطالعات قبلی به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است.

گزارش سال گذشته نشان داد که اگر دی‌اکسید کربن اتمسفر نسبت به سطوح قبل از صنعتی شدن دو برابر شود در این صورت احتمال افزایش دما بیش از 8.1 درجه فارنهایت وجود دارد. بر اساس گزارش Climate Action Tracker، اگر سیاست‌های موجود دولت‌ها – برخلاف تعهداتی که داده‌اند – بدون تغییر ادامه یابد، جهان تا سال 2100 در مسیر 5.2 درجه فارنهایت گرم‌تر شدن قرار دارد.

افزایش دما خطر شکست محصول را در حاصلخیزترین مناطق کشاورزی جهان افزایش می دهد. در همین حال، هوای گرمتر می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مرگبار جدید شود، زیرا زیستگاه‌های انسان و حیوانات تغییر کرده و کوچک می‌شوند. محققان می گویند که  ابرقدرت‌های پیشرفته ممکن است در «جنگ‌های گرم» با یکدیگر بجنگند، جایی که بر سر کاهش فضای کربن می‌جنگند و حتی برای آزمایش‌های گران‌قیمت برای منحرف کردن نور خورشید و کاهش دمای جهانی هزینه می‌کنند.

این تیم استدلال می‌کند که محققان باید نقاط اوجی را که می‌توانند جرقه فاجعه‌ای ایجاد کنند، مانند ذوب شدن یخ‌های دائمی که متان آزاد می‌کند، از بین رفتن جنگل‌هایی که کربن ذخیره می‌کنند و حتی پوشش ابرها را بهتر درک کنند.

دکتر لوک کمپ، نویسنده اصلی این مقاله از مرکز مطالعات کمبریج، در یک بیانیه رسانه‌ای می‌گوید: «دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که تغییرات آب و هوایی می‌تواند فاجعه‌بار شود، حتی در سطوح متوسط گرمایش. تغییرات آب و هوایی در هر رویداد انقراض دسته جمعی نقش داشته است.  این امر به امپراتوری های سقوط کرده و شکل دادن به تاریخ کمک کرده است.  به نظر می‌رسد حتی دنیای مدرن با شرایط اقلیمی خاصی سازگار است».

مسیرهای رسیدن به فاجعه محدود به تأثیرات مستقیم دمای بالا، مانند رویدادهای شدید آب و هوایی نیست. پروفسور یوهان راکستروم، مدیر موسسه پوتسدام برای تحقیقات تأثیر آب و هوا، می گوید: «هرچه بیشتر در مورد نحوه عملکرد سیاره خود بیاموزیم، دلیل نگرانی بیشتر می شود. ما به طور فزاینده ای درک می کنیم که سیاره ما موجودی پیچیده تر و شکننده تر است. ما باید فاجعه را محاسبه کنیم تا از آن جلوگیری کنیم».

منبع:stufdy find