نمایه‌ سازی ۴ هزار نشریه علمی در پایگاه ISC

 دکتر محمدجواد دهقانی در پانزدهمین جلسه شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این پایگاه ارائه کرد.

وی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این پایگاه را تشکیل کمیته اجرایی دانست و گفت: از اهم موضوعات ارائه شده توسط اعضای کمیته اجرایی می‌توان به اهمیت ارزیابی علمی دانشگاه‌ها و دانشمندان، اهمیت پرورش جنبه‌های اخلاقی و شخصیتی نسل آینده، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌ها و توجه به کیفیت در کنار کمیت عملکرد محققان یک کشور به منظور تقویت زیرساخت و ظرفیت تحقیقاتی هر کشور اشاره کرد.

رییس ISC تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، شناسایی و نمایه‌سازی نشریات معتبر علمی در سطح ایران و کشورهای اسلامی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۴ هزار نشریه معتبر علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی در پایگاه نمایه می‌شوند و طبق برنامه‌های میان مدت در راستای جهش تولید و پوشش حداکثری منابع علمی، این تعداد در آینده نزدیک به بیش از ۱۰ هزار عنوان خواهد رسید.

دهقانی خاطرنشان کرد: فرآیند شناسایی و ارزیابی و نمایه‌سازی نشریات معتبر علمی جهان به صورت مستمر با تعریف شاخص‌های ارزیابی در سطوح مختلف در جریان است و ثبت و نمایه‌سازی این نشریات از اولویت‌های پایگاه استنادی و متناسب با هدف راهبری و سنجش وضعیت انتشارات علمی در جهان اسلام به شمار می‌رود.

وی در خصوص شناسایی پژوهشگران پر استناد برتر ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر در جهان اسلام اظهار کرد: برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۸ بر روی هر نام پژوهشگر در پایگاه داده ISC پردازش‌های مختلفی صورت گرفت و به این ترتیب به طور تقریبی فهرست کاملی از نخبگان علمی کشور در حوزه موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری تهیه شد و بر این اساس ۷۸ نفر از پژوهشگران پراستناد یک دهم درصد برتر کشور شناسایی شدند.

رئیس مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در ادامه سخنان خود در خصوص سطح‌بندی نشریات اظهار کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در راستای کیفی‌سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی و به منظور استفاده از شاخص‌های کیفی و جایگزین ضریب تاثیر، شیوه جدیدی برای سطح‌بندی و نمایه‌سازی نشریات طراحی کرده است.

وی افزود: در این شیوه نمایه‌سازی و سطح‌بندی نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده‌های علم‌سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل «فهرست نشریات اولیه»، «فهرست انتظار» و «نشریات هسته» نمایه خواهند شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: بر این اساس تاکنون ۲۵ درصد نشریات نمایه شده در گروه نشریات هسته، ۳۱ درصد در گروه نشریات فهرست انتظار و ۴۴ درصد در گروه نشریات اولیه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: این شیوه‌ سطح‌بندی، روشی کیفی برای ارزش‌گذاری علمی نشریات معرفی می‌کند و به عنوان شاخصی قدرتمند در آگاهی‌رسانی به جامعه علمی و کتابخانه‌ها در انتخاب منابع ارزشمند و کیفی عمل می‌کند.

دکتر امید رضایی فر، مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این جلسه گزارشی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ارائه کرد و گفت: در این راستا فضای مشارکت ملی در سطح دستگاه‌های اجرایی ایجاد شد و ۲۳۰ نیاز جدید مبتنی بر (نان) علاوه بر ۴۵۰۰ نیاز قبلی شکل گرفته است.

به گفته وی، اعطای کارگزاری حقوقی به شرکت‌های دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری جهت ثبت محصولات، بروزرسانی فرآیند ثبت ایده و نیاز، انجام هماهنگی وب‌سرویس متقابل با سامانه ثبت اثر ادبی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انعقاد بیش از ۱۵ تفاهم نامه مختلف همکاری برای درج نیازهای فناورانه و استفاده از ظرفیت‌های نان از جمله فعالیتهای صورت گرفته است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، رضایی فر، فعال‌سازی ثبت توانمندی فناورانه شرکت‌های فعال در پارک‌های علم و فناوری در بستر "نان"،  پیشنهاد و ارائه مدل ایجاد و ارتقای سکوی ملی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیگیری اجرای مصوبه در قالب ظرفیت "نان"، اضافه کردن امکان ثبت نیازهای صنعتی و ثبت نیازمندی‌های فناورانه واسط در جریان تولید محصول توسط بخش دولتی و اعطای نمایندگی حقوقی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی سامانه "نان" در ۲۰۰ رویداد جاری سالانه و تکمیل پایگاه تکنومتری با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام را از دیگر اقدامات انجام شده بیان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا