طراحی واکسن بدون سوزن کرونا برای مقابله با سویه اومیکرون

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان و دانشمندان دانشگاه کوئینزلند گزارش می ‌دهند که پچ جدید واکسن کووید  بدون سوزن آن ها می‌ تواند مقاومت قوی ‌تری در برابر سویه های اومیکرون و دلتا  ارائه دهد.

این تحقیق که با مشارکت شرکت بیوتکنولوژی بریزبن Vaxxas انجام شد، واکسن هگزاپرو SARS-CoV-2 را با استفاده از فناوری پچ میکروآرایه با چگالی بالا (HD-MAP) Vaxxas تجزیه و تحلیل کرد.

به گفته دکتر کریستوفر مک میلان از دانشگاه کوئینزلند، محققان دریافتند این پچ در خنثی کردن انواع کووید بسیار موثرتر از واکسن‌های مبتنی بر تزریق مستقیم است. این پچ ریزآرایه با چگالی بالا یک پلت‌فرم تحویل واکسن است که دقیقاً واکسن را به لایه‌های پوستی که سرشار از سلول‌های ایمنی هستند، می‌رساند. ما دریافتیم که واکسیناسیون از طریق یک پچ در مقایسه با واکسن مشابهی که از طریق سوزن تزریق می شود، تقریباً ۱۱ برابر در مبارزه با نوع اومیکرون مؤثرتر است.

دکتر مک میلان اضافه می کند که این کار به طور بالقوه بسیار فراتر از واکسن Hexapro است. وی در ادامه توضیح می ‌دهد: تاکنون، هر نوع واکسنی که از طریق پچ آزمایش کرده ‌ایم، شامل زیرواحد، DNA، ویروس غیرفعال و مزدوج، پاسخ‌های ایمنی بهتری نسبت به روش‌های سنتی واکسیناسیون سوزنی ایجاد می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، در همین حال، دکتر دیوید مولر از دانشگاه کوئینزلند حدس می‌زند که واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ ممکن است به دلیل ظهور مداوم انواع جدید کرونا ویروس، سطح محافظت مشابهی را ارائه نکنند. 

این کاهش اثربخشی توسط سویه اومیکرون که حاوی بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک است، به خوبی دیده می شود. دکتر مولر توضیح می ‌دهد که تعداد زیاد جهش ‌ها به ویروس این توانایی را داده است که از پاسخ ‌های ایمنی تولید شده توسط واکسن‌ه ای فعلی فرار کند. با این حال، فناوری پچ پتانسیل ارائه یک سلاح جدید – و موثرتر  را دارد، در زمانی که انواع جدید با سرعتی سریع در حال تغییر هستند. این تکه‌ ها نه تنها در برابر انواع نوظهور مؤثرتر هستند، بلکه به مراتب راحت ‌تر از واکسن‌ های مبتنی بر سوزن تجویز می ‌شوند.

دکتر مولر تأکید می‌ کند که واکسن ‌های مبتنی بر سوزن موجود در حال حاضر هنوز راهی مؤثر برای محافظت بهتر از مردم در برابر عفونت کرونا و علائم جدی هستند. به گزارش سیناپرس،  شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Vaccine منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا