کشف یک ابر زمین در فاصله 37 سال نوری تا خورشید

به گزارش سیناپرس، محققان بین الملل موفق به کشف یک ابر زمین در نزدیکی منطقه قابل سکونت یک ستاره کوتوله قرمز که تنها 37 سال نوری از خورشید فاصله دارد شده اند. این اولین کشف یک ابزار جدید در تلسکوپ سوبارو است و فرصتی برای بررسی امکان حیات در سیارات اطراف ستارگان مجاور ما را فراهم می کند.

به گفته پژوهشگران مؤسسه فناوری توکیو، با چنین نتیجه موفقیت آمیزی که در اولین کشف این ابزار جدید به دست آمده است، ما می توانیم انتظار داشته باشیم که تلسکوپ سوبارو نامزدهای بیشتر و حتی بالقوه بهتری را برای سیارات احتمالی قابل سکونت در اطراف کوتوله های قرمز کشف کند.

کوتوله های سرخ که ستارگان کوچک تر از خورشید هستند، سه چهارم ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می دهند و در همسایگی و اطراف خورشید به وفور یافت می شوند. به گزارش سیناپرس،به این ترتیب، آن ها اهداف مهمی در جستجوی سیارات فراخورشیدی نزدیک و حیات فرازمینی هستند. اما کوتوله‌های قرمز سرد هستند و نور مرئی زیادی در مقایسه با انواع دیگر ستاره‌ها ساطع نمی‌کنند و لذا مطالعه آن ها دشوار است.

در طول موج های مادون قرمز، کوتوله های قرمز روشن تر به نظر می رسند. بنابراین مرکز اختر زیست شناسی در ژاپن یک ابزار رصدی مادون قرمز نصب شده بر روی تلسکوپ سوبارو را برای جستجوی نشانه هایی از سیارات در اطراف ستاره های کوتوله قرمز ایجاد کرده است.به گزارش سیناپرس، این وسیله، ابزار داپلر فروسرخ IRD نامیده می شود.

اولین ثمرات این جستجو، کشف نشانه‌هایی از یک ابرزمین است که چهار برابر زمین ما جرم دارد و به دور ستاره Ross 508 b می‌چرخد که در فاصله 37 سال نوری از ما و در صورت فلکی مار قرار دارد. این سیاره در لبه داخلی منطقه قابل سکونت در اطراف ستاره میزبان خود قرار دارد.

نکته جالب توجه آن است که نشانه هایی وجود دارد که مدار این سیاره بیضوی است، به این معنی که برای بخشی از مدار، سیاره در منطقه قابل سکونت خواهد بود. منطقه ای که شرایط آن مناسب برای وجود آب مایع در سطح سیاره است. اما این که آیا واقعاً آب یا حیات در آن وجود دارد یا نه، به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

به گزارش سیناپرس،این یافته های جالب و شگفت انگیز در Publication of the Astronomical Society of Japan منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه