حل چالش‌ های مدیریت شهری با کمک زیست‌بوم فناوری و صنایع خلاق

 تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اجرایی در توسعه زیست بوم فناوری و کارآفرینی در شهر تهران میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران امضا شد.

ستاری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری با اشاره به اینکه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران بسیار تنگاتنگ و نزدیک است، گفت: این دو نهاد موضوعات و مباحث زیادی برای همکاری در حوزه های مختلف دارند و می توانند چالش های شهری را با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق حل کنند.

معاون علمی و فناوری افزود: برخی همکاری ها میان شهرداری تهران و معاونت علمی در سطح پروژه های ملی در حال انجام است. پروژه هایی چون متروی ملی، هوشمندسازی شهر تهران و استفاده و احیای بافت ها و ساختمان های متروکه و فاقد استفاده که در قالب خانه های خلاق و نواوری و ایجاد کارخانه های نوآوری مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.

ستاری افزود: شهری هوشمند است که شهرداری آن به مثابه یک شتاب دهنده به توسعه کسب و کارها ورود و نیازهای خود را با کمک فناوری و نوآوری مرتفع کند.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت به همه ستادها تاکید خواهد کرد و ماموریت می دهد تا برای اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه مشارکت کنند و پروژه ها را با جدیت پیش ببرند.

وی با اشاره به زیست بوم شرکت ها و صنایع خلاق در کشور، بیان کرد: این ظرفیت بزرگ را باید بشناسیم و از آن برای رفع نیازها و چالش های مدیریت شهری در عرصه های مختلف استفاده کنیم.

توسعه همکاری‌های متقابل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجرایی و کارشناسی برای ارتقای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی و همچنین ضرورت تحقق شهر هوشمند در شهر تهران مهم‌ترین اهدافی است که تفاهم‌نامه مشترک معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و شهرداری تهران دنبال می کند.

این تفاهم‌نامه با هدف حل چالش‌های مدیریت شهری تهران با اتکا به زیست‌بوم نوآوری و فناوری و صنایع خلاق از طریق توسعه پهنه‌های نوآور، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری و ایجاد خانه های خلاق و نواوری گسترش تولید دانش‌بنیان در شهر با اولویت در بازآفرینی شهری، ایجاد هم‌افزایی و همگرایی در شهرداری تهران منعقد شد.

محورهای همکاری در تفاهم نامه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران، استفاده از ظرفیت‌های مالی و اجرایی طرف‌های تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف در راستای اهداف و سیاست‌های کلان نظام در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، با رویکرد فعال کردن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جهش تولید در کشور و همکاری برای توسعه زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.

در این تفاهم نامه تسهیل‌گری لازم در چارچوب ضوابط و مقررات برای تصویب قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و سازوکارهای حقوقی و قانونی جدید مورد نیاز اعم از حوزه‌های فناوری‌های راهبردی نوین، دانش‌بنیان، نوآوری، تجاری‌سازی فناوری و توسعه هوشمندسازی در مسائل شهری در نهادهای بالادستی و تعریف و کسب مجوزهای احداث پهنه‌های نوآوری و اجرای طرح‌های پایلوت شهر هوشمند در شهر تهران از نهادهای ذی‌ربط یکی از وظایف تعیین شده برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

همچنین ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران خطرپذیر، واقفین و خیرین فناوری، سرمایه‌گذاران فرشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهنده‌ها، خانه های خلاق و نوآوری، ساختارهای فناوری وابسته به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری برای حمایت، حضور، سرمایه‌گذاری و استقرار در نواحی نوآوری شهری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان هم دیگر ماموریت معاونت علمی و فناوری در این تفاهم نامه همکاری مشترک است.

این تفاهم نامه که به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و علی زاکانی شهردار تهران رسید حل چالش‌های مدیریت شهری تهران با اتکا به زیست‌بوم نوآوری، فناوری و صنایع خلاق را هدف قرار داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا