کشف معبدی با قدمت ۴ هزار ۵۰۰ سال قدمت در مصر

به گزارش سیناپرس، معبد باستانی خورشید توسط باستان شناسان در مصر کشف شد. اعتقاد بر این است که بقایای یک ساختمان خشت و گلی که در حفاری های باستان شناسی به دست آمده، یکی از معابد خورشید گمشده است که قدمت آن به سلسله پنجم مصر باستان  و فاصله سال های ۲۴۶۵ تا ۲۳۲۳ قبل از میلاد بر می ‌گردد.

باستان شناسان این معبد را زیر معبد پادشاه نیوسره در منطقه ابوصیر در جنوب قاهره کشف کردند. وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر این کشف جدید و هیجان انگیز را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: هیئت باستان شناسی مشترک ایتالیا و لهستان، که در معبد شاه نیوسره در ابوغوراب، در شمال ابو سیر کار می کرد، بقایای یک ساختمان خشتی را در زیر معبد کشف کرد.

به باور باستان شناسان  ممکن است بقایای این معبد، متعلق به یکی از چهار معبد خورشید گمشده از سلسله پنجم باشد که فقط در منابع تاریخی به آن ها اشاره شده بود و تاکنون هیچ شواهدی از وجود این معابد وجود نداشت.

این وزارتخانه افزود: بخشی از ساختمان توسط – ششمین فرمانروای سلسله پنجم در دوره پادشاهی قدیم  برای ساختن معبد وی تخریب شد.
به گزارش سیناپرس، این تیم باستان شناسیهمچنین چندین گلدان و لیوان را در داخل ساختمان این معبد کشف کردند که بررسی و مطالعه آن ها به پژوهشگرن برای شناخت بیشتر این معبد، کمک می کند.

علاوه بر موارد فوق، تعداد زیادی مهر استمپی با نام پادشاهان سلسله پنجم در این محل به دست آمد. عکس های به اشتراک گذاشته شده توسط این وزارتخانه نشان می دهد که باستان شناسان هنوز در محل معبد خورشید مشغول به کار هستند و حفاری در این منطقه ادامه دارد.

گفتنی است اولین معبد خورشید برای خدای رع در قرن نوزدهم کشف شد، بنابراین این یک کشف مهم است که می تواند به درک دانشمندان از تاریخ مصر باستان کمک کند.به گزارش سیناپرس، تاکنون تنها دو معبد از شش یا هفت معبد خورشید که در متون تاریخی به آن اشاره شده بود، توسط باشتان شناسان کشف شده است.

منبع: metro.co.uk