رفع نیازهای جامعه با استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری

دکتر مصطفی صفدری رنجبر، مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در خصوص طرح تانا به سیناپرس گفت: طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) با هدف تحرک بخشی به اکوسیستم نوآوری استان ها طراحی شده است. این طرح به طریقی ظرفیت های پژوهشی و فناورانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد را به مسائل و نیازها و مشکلات بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی و دولتی متصل می کند. در واقع این طرح پلی بین ایده ها و ظرفیت ها با نیازها و مسائل مختلف استان هاست.

وی افزود: در طرح تانا نقش محوری در اکوسیستم نوآوری استان ها به پارک های علم و فناوری محول شده است. البته پارک‌های علم و فناوری باید با هماهنگی سایر بازیگران به ویژه استانداری ها این طرح را اجرا کنند، زیرا طبق ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان، استانداران موظف هستند با همکاری پارک های علم و فناوری در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها و ایجاد ارتباط بین بازیگران مختلف گامی موثر بردارند.

به گفته وی، اکنون در برخی از استان ها موضوع تانا در دستور جلسات ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان‌ها قرار گرفته که این مساله خیلی امیدوار کننده است.

وی اظهارداشت: این طرح می‌تواند کمک شایانی به حل مسائل و مشکلاتی کند که اکنون برخی صنایع، بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی مانند سازمان محیط زیست، شهرداری ها، سازمان های فعال در حوزه آب و انرژی و دیگر حوزه ها با آن مواجه هستند.

صفدری به سیناپرس گفت: نکته مهم و اساسی این است که طرح تانا اصلا نباید به یک رویداد تقلیل پیدا کند، بلکه توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها یک ماموریت ویژه است که پارک های علم و فناوری باید آن را در دستور کار خود قرار دهند و برای آن ساز وکار اجرایی به صورت پیوسته و دائمی تعریف کنند.

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف تصریح کرد: دستاوردها و خروجی های این اقدام و این ماموریت می تواند در قالب یک رویداد خودش را نشان دهد. رویدادی که تاکنون در دو استان زنجان و کردستان برگزار شده است. خوشبختانه این طرح در این استان ها دستاوردهای بسیار خوبی به همراه داشته است. در هر دو استان حدود 40 نیاز از بخش های مختلف شناسایی و دسته بندی شدند. پس از شناسایی نیازها، فراخوانی به دانشگاه ها، پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری داده شد و بیش از 100 ایده  نیز برای پاسخگویی به این نیازها ارائه شدند.

وی بیان کرد: این ایده ها نیز مورد بررسی و غربالگری قرار گرفتند. در نهایت صاحبان ایده برای برطرف کردن آن نیازها در قالب یک سری پنل های تخصصی که داوران حضور داشتند، ایده های خودشان را مطرح کردند. در پایان با داوری داوران تعدادی از این ایده ها منتخب و برگزیده شدند و مورد تجلیل نیز قرار گرفتند.

وی افزود: در ادامه این رویداد، پارک های علم و فناوری وظیفه دارند این موارد را پیگیری کنند، یعنی اگر ایده ای در رابطه با یک نیاز منتخب می شود یا حتی اگر تفاهم‌نامه‌ای بین طرف آورنده نیاز و ارائه کننده ایده امضا می شود، باید تا حصول نتیجه این موارد را پیگیری کنند تا آن مسائل به طریقی برطرف شود. پارک های علم و فناوری قاعدتا در کنار تمام این کارها موظف هستند منابع مالی متنوعی را شناسایی و از آن منابع در راستای حمایت از این ایده های منتخب استفاده کنند.

صفدری عنوان کرد: چندین ماه به روی آیین نامه این طرح کار شده است و چند روز گذشته نیز آیین نامه اجرای این طرح با تایید و امضای معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف به همه روسای پارک های علم و فناوری کشور ابلاغ شده است. از این پس پارک ها موظف هستند تا اجرای این طرح را در دستور کار خودشان قرار دهند.

وی یادآورشد: این طرح همچنین در آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین وزارت عتف نیز آمده است و پارک ها موظف به اجرای این طرح هستند. قرار است از هم اکنون تا دی ماه، هر ماه در دو تا سه استان این طرح اجرا شود. در حال حاضر بیش از 10 استان داوطلب شده اند طی ماه های آینده این طرح را اجرا کنند.

وی به سیناپرس گفت: هدف و رسالت اصلی این طرح، یک نوع بهم رسانی طرف تقاضا و عرضه است. این طرح به شدت کمک می کند تا نیازها، مسائل و مشکلات بخش دولتی و خصوصی از طریق یک سری ایده ها و راهکارهای فناورانه و نوآورانه پاسخ داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح تانا بازیگران متعددی را در نظر گرفته ایم. تمامی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، تمامی دستگاه های اجرایی استان ها، نهادهایی که کارشان سرمایه گذاری و تامین مالی توسعه فناوری و نوآوری است و حتی پژوهشگرانی که به صورت مستقل کار می کنند، می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.

صفدری در پایان به سیناپرس گفت: هرچند این طرح ابتدا به صورت استانی طراحی شده است اما تعدادی از پارک های علمی و فناوری مانند نفت و نیرو، جهاد کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری به صورت تخصصی فعالیت می کنند. این پارک ها نیز می توانند طرح تانا را در مقیاس ملی اما در حوزه تخصصی خودشان اجرایی کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا