ساخت یک پلاگ زیست سازگار برای درمان خون دماغ شدن

به گزارش سیناپرس، تیمی پژوهشی از دانشگاه UPV/EHU ناحیه باسک اسپانیا با استفاده از ضایعات صنایع غذایی، یک پلاگ بینی زیست سازگار طراحی کرده که می تواند برای مقابله با خونریزی بینی یا اصطلاحا خون دماغ شدن مورد استفاده قرار گیرد.

پلاگی که این گروه پژوهشی با رویکرد اقتصاد حلقه ای برای درمان خونریزی های گاه به گاه بینی طراحی و تولید کرده است، دارای کیفیتی است که از بهترین پلاگ های موجود در بازار پیشی می گیرد. این وسیله کمک کننده به درمان پدیده خون دماغ شدن، با استفاده از محصولات جانبی صنایع غذایی مانند پروتئین سویا و کیتین حاصل از قلم های ماهی مرکب تولید شده است.

خونریزی بینی که به نام اپیستاکسی نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین موارد اورژانس گوش و حلق و بینی (ENT) در سراسر جهان است. تخمین زده می شود که 60 درصد از جمعیت جهان حداقل یک بار در طول زندگی خود، یک دوره اپیستاکسی را تجربه می کنند، اگرچه تنها 6 تا 10 درصد از چنین افرادی به شکلی جدی به دنبال مراقبت های پزشکی می روند.

روش‌های مختلفی برای درمان اپیستاکسی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین روش‌ها با درصد موفقیت بالا، بستن بینی است. با این حال، انتخاب مناسب ترین پلاگ بینی برای نتیجه این درمان حیاتی است. به گزارش سیناپرس، پلاگ بینی ایده آل باید هموستازی یعنی مجموعه مکانیسم های بیولوژیکی برای متوقف کردن فرآیندهای خونریزی را تقویت کند و استفاده از آن نیز برای بیمار راحت باشد تا آسیب به مخاط بینی را کاهش دهد.

به گفته مجریان این کار پژوهشی، ما نشان داده‌ایم که محصولات جانبی صنایع غذایی منبعی ارزشمند و پایدار از بیومواد هستند که می‌توان از آن ها برای ساختن پلاگ‌های بینی ایمن و مؤثر با خواص هموستاتیک بالا استفاده کرد.

آن ها افزوده اند: با استفاده از محصولات جانبی طبیعی صنایع غذایی مانند پروتئین سویا و کیتین، ما یک داربست یا ماتریس اسفنجی ایجاد کردیم که یک سری خواص فیزیکوشیمیایی بسیار جالب را نشان می دهد. این پلاگ قادر به جذب مقادیر زیادی آب یا خون است و سطح بزرگی دارد. در این پلاگ، ناحیه ای برای اتصال و نگهداری سلول ها در داخل وجود دارد که هیچ نوع دفعی در برابر مواد ایجاد نمی کند.

به گزارش سیناپرس، در این پلاگ، کیتین اساس ساختار یعنی اسکلت مواد اسفنجی را تشکیل می دهد، در حالی که پروتئین سویا مسئول پوشش این ساختار است تا مواد را بسیار زیست سازگار کرده و به نوبه خود قادر به جذب مقادیر زیادی خون باشد.

به گزارش سیناپرس، اطلاعات فنی این پژوهش بسیار جالب در نشریه Materials Today Bio از انتشارات الزویر منتشر شده است.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا