فضاپیمای کره جنوبی برای سفر به ماه آماده می شود

به گزارش سیناپرس، فضاپیمای کره ای راه یاب مدارگرد ماه یا KPLO ساعت ۷:۰۸ عصر پنجشنبه آینده، ۴ اوت مصادف با ۱۳ مرداد ماه سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب می شود. مدیران ماموریت اوایل این هفته گفتند که پرتاب دو روز به تعویق افتاده تا به اسپیس ایکس فرصت انجام کارهای اضافی روی موشک فالکون ۹ انجام شود.

تکنسین ‌ها و مهندسانی که در تاسیسات پردازش محموله اسپیس ‌ایکس کار می ‌کنند، اخیراً سوخت ‌رسانی به کاوشگر کره ماه را پس از تحویل فضاپیما به کیپ کاناورال تکمیل کردند. فضاپیما در داخل اتاق اسپیس ایکس با سوخت هیدرازین بارگیری شده است.

مهندسان کره جنوبی که با فضاپیمای KPLO به پایگاه پرتاب سفر کردند، آزمایش‌های نهایی این کاوشگر را برای اولین مأموریت کره جنوبی به ماه و اولین اقدام در اکتشاف اعماق فضا انجام دادند. 

انتظار می رفت این فضاپیمای ۶۷۸ کیلوگرمی پس از سوخت گیری در داخل محفظه محموله موشک فالکون ۹ محصور شود. سپس اسپیس ایکس ماژول محموله را از مرکز پردازش به آشیانه موشک فالکون ۹ در چند کیلومتر دورتر، جایی که تیم های زمینی فضاپیما را در داخل مخروط دماغه موشک به مرحله بالایی فالکون ۹ متصل می کنند، منتقل کند.به گزارش سیناپرس، ماموریت KPLO یکی از دو پرتابی است که در پنجشنبه آینده در فرودگاه فضایی فلوریدا برنامه ریزی شده است. 

به گزارش سیناپرس،  ماموریت KPLO یک راه یاب یا پیشروی برای جاه طلبی های آینده کره جنوبی در اکتشاف فضایی است که شامل فرود رباتیک روی ماه در اوایل دهه ۲۰۳۰ می شود. کره جنوبی همچنین برای پیوستن به توافقنامه آرتمیس به رهبری ناسا ثبت نام کرده و می تواند به برنامه اکتشاف انسانی ماه آژانس فضایی ایالات متحده کمک کند. گفتنی است که ماموریت KPLO، Danuri نام دارد، ترکیبی از دو کلمه dal و nurida که در زبان کره ای به معنای لذت بردن از ماه است.

اونهیوک کیم (Eunhyeuk Kim) از موسسه تحقیقات هوافضای کره گفت: ایده اصلی این ماموریت توسعه و نمایش فناوری است. همچنین، با استفاده از ابزارهای علمی، امیدواریم اطلاعات مفیدی در سطح ماه به دست آوریم. این ماموریت شش ابزار علمی و محموله های نمایش فناوری را حمل می کند.
به گزارش سیناپرس، KPLO یک پلت فرم جدید فضاپیمای کره جنوبی را که برای عملیات های فضایی عمیق طراحی شده است، همراه با قابلیت های ارتباطی، کنترلی و ناوبری جدید از جمله اعتبارسنجی اتصال اینترنت بین سیاره ای با استفاده از یک شبکه مقاوم در برابر اختلال، آزمایش خواهد کرد.

اهداف علمی این ماموریت شامل نقشه برداری از سطح ماه برای کمک به انتخاب مکان های فرود آینده، بررسی منابعی مانند یخ آب در ماه، و بررسی محیط تشعشعات نزدیک ماه است.
به گفته کیم این ماموریت ۱۸۰ میلیون دلاری به سمت ماه در یک مسیر انتقال بالستیک کم انرژی و کم مصرف انجام خواهد شد، مسیری که توسط فضاپیمای کوچک CAPSTONE ناسا، یک ماموریت نمایشی فناوری که ماه گذشته در آزمایشگاه موشک پرتاب شد، مشخص شده است. 

به گزارش سیناپرس،اگر KPLO در هفته اول اوت پرتاب شود، تاریخ رسیدن آن به ماه ۱۶ دسامبر مصادف با ۲۵ آذر خواهد بود. فالکون ۹ فضاپیما را در مسیری به حرکت در می آورد که آن را به نقطه L1 لاگرانژ نزدیک می کند، مکانی که تقریباً از نظر گرانشی پایدار است.

یکی از محموله ‌های ماموریت KPLO ابزار ساخت ایالات متحده به نام ShadowCam است که از دوربین اصلی مدارگرد شناسایی ماه ناسا گرفته شده و به درون دهانه ‌های تاریک نزدیک قطب های ماه نگاه می ‌کند، چراکه در ماموریت ‌های قبلی شواهدی از رسوبات یخ آب شناسایی شده است. 
به گزارش سیناپرس، ناسا همچنین از طریق آنتن های شبکه فضایی عمیق خود در کالیفرنیا، اسپانیا و استرالیا این سیستم را پشتیبانی و ردیابی کرده و ارتباطی را برای ماموریت KPLO ارائه می کند. گفتنی است که آژانس فضایی کره جنوبی، آنتن ارتباطی فضایی خود را دارد، اما پوشش مستمر شبکه جهانی ناسا را ارائه نمی دهد.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: spaceflightnow

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا