الگوسازی موفق جهاددانشگاهی برای ترویج فرهنگ خودباوری و دانش‌بنیانی در کشور

با توجه به فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و به‌منظور بازتاب مناسب خدمات و دستاوردهای این نهاد انقلابی با دکتر حمیدرضا طیبی مشاور و نماینده رییس جهاددانشگاهی و رییس پیشین این نهاد به گفت وگو نشستیم:

جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی دانش‌بنیان و انقلابی در رصد و شناسایی نیازهای استراتژیک کشور، چه اقدام شاخصی داشته است؟

مهم‌ترین نیاز استراتژیک کشور به‌ویژه در ابتدای انقلاب اسلامی ایران خودباوری مردم و به‌ویژه نسل جوان دانشگاهی است. جهاددانشگاهی با انجام فعالیت‌های شاخص علمی، فناورانه و فرهنگی بیشترین سهم را در خودباوری مردم ایران و همچنین ترویج فرهنگ دانش‌بنیانی در کشور دارد. فناوری‌هایی که تابه‌حال کسب و تجاری‌سازی کرده‌ایم همه جزو نیازهای استراتژیک کشور بوده‌اند مانند بحث سلول درمانی، درمان ناباروری، فرستنده‌های رادیویی، دکل‌های حفاری نفت، بذرهای هیبریدی، اصلاح نژاد دام و ده‌ها فعالیت دیگر. برای حل حداقل ۱۲ نیاز استراتژیک کشور مثل قطارهای پرسرعت، فناوری‌های شیرین سازی آب و … نیز اعلام آمادگی کرده ایم.

 با توجه به تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف تاکنون به چه میزان از ظرفیت‌ها و دستاوردهای این نهاد استفاده مناسب شده است؟

از منظر من ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده شده است و برای ۷۰ درصد بقیه اعلان آمادگی برای پذیرش مسئولیت کرده‌ایم. از دستاوردها با تلاش خودمان حدود شاید ۵۰ درصد استفاده شده باشد البته استفاده از ظرفیت‌ها متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در زمینه درمان ناباروری توان افزایش ظرفیت فعلی را در سایر استان‌ها داریم. در حوزه‌های صنعتی نیز به علت تحریم‌ها و رکود اقتصادی و به دلیل اقتصاد نفتی و درآمد آسان نفت علاقه به خرید خارجی بیشتر است.

 با وجود این ظرفیت‌ها آیا برنامه‌ها و طرح‌هایی نیز بوده‌اند که تحقق آن‌ها عملیاتی نشده باشد؟

دیدار سال ۹۷ ما با مقام معظم رهبری و تلاشی که در دوره اخیر مسئولیت این‌جانب با همت همه همکاران در افزایش بودجه جهاددانشگاهی انجام گرفت و اختصاص ۳۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به جهاددانشگاهی باعث شد بسیاری از آرزوهای فناورانه ما عملیاتی شوند. در عین حال هنوز موضوعاتی مثل حل مشکل آب‌شیرین‌کن‌ها و بومی‌سازی آن‌ها، طراحی و ساخت قطارهای پرسرعت بین‌شهری طراحی و ساخت تجهیزات تلفن‌های اپراتور همراه استفاده از فناوری‌های نوین در بحث ازدیاد برداشت نفت از مخازن و مواردی از این ‌دست در حوزه فنی و مهندسی جزو مسایلی هستند که توان دستیابی به فناوری و حل مشکل آن‌ها در جهاددانشگاهی وجود دارد. توسعه فعالیت‌های پزشکی در زمینه‌های ویروسی درمانی، ژن‌درمانی و سلول درمانی و بحث تئاتر دانشجویی در حوزه فرهنگی از جمله این توانمندی‌ها هستند.

 مهم‌ترین موانع در این راه چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها عبور کرد؟

مهم‌ترین مشکل این است که هنوز اراده برای پیشرفت دانش‌بنیان کشور و تحقق اقتدار اقتصادی متکی بر توان ملی در کشور شکل نگرفته است در حالی که پیشرفت، حاصلِ برنامه‌ریزی جامع درازمدت و هماهنگ عمل کردن نهادهای مرتبط است. سیاسی شدن و یا سیاست زده شدن غیر ضروری کشور باعث شده که سیاسیون نتوانند در مصالح ملی کشور به توافق برسند و بر اساس آن بتوانند برنامه‌ریزی‌های درازمدت انجام دهند و در تغییرات سیاسی کشور برنامه‌ها و مجریان برنامه که مدیران باشند ثابت بمانند. متأسفانه سال‌ها است شاهد هستیم در هر تغییر سیاسی کل برنامه‌ها و کل مدیران اصلی هم‌تغییر می‌کنند. بزرگان باید برای حل این آفت بزرگ کشور اقدام کنند. وظیفه ما تشخیص درست نیازها و پافشاری بر قانع کردن مسئولین برای واگذاری مسئولیت به جهاددانشگاهی برای حل آن‌ها است.

 با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به‌عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین»، به نظر شما جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال جاری چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

سال‌هاست جهاددانشگاهی خود را بهترین مجری شعارهای سال می‌داند. برای شعار امسال که توسط رهبری معظم سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است در ابتدای امسال هرکسی بنده و دوستان دیگر را می‌دید می‌گفتند امسال که سال جهادانشگاهی است. درصورتی‌که از فناوری‌های تولید فعلی جهاددانشگاهی برای تامین نیازهای کشور استفاده کامل صورت پذیرد، جهاددانشگاهی بیشترین نقش را در تحقق تولید دانش‌بنیان ایفا خواهد کرد، اما شرط آن استفاده است.

قطار ملی مترو مثالی است که گران‌ترین و پیچیده‌ترین بخش آن توسط جهاددانشگاهی انجام‌شده است، در صورت عقد قرارداد برای تولید انبوه آن در جهاددانشگاهی و مجموعه‌های همکار بیرونی صدها شغل ارزشمند ایجاد می‌شود.

سطح فعلی تعاملات جهاددانشگاهی با نظام حکمرانی و بدنه‌ی اجرایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهادی برای بهبود این تعاملات دارید؟

جهاددانشگاهی یک‌نهاد دانش‌بنیان خودجوش انقلاب اسلامی ایران است که در بهترین زمان و با دقیق‌ترین و مهم‌ترین اهداف کارش را شروع کرد. ولی درآمدهای آسان نفتی و گازی، به همراه مشکلات تحمیل‌شده از سوی قدرت‌های استکباری و همان‌طور که گفتیم سیاست زده بودن غیرضروری دولتمردان باعث شده بود که برنامه مدونی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان تابه‌حال در کشور تدوین نشود و لذا مأموریت‌های ویژه‌ای نیز از طرف حوزه اجرایی برای این نهاد تعیین نگردد؛ اما خود جهاددانشگاهی با اعتقاد راسخ به‌درستی راهی که انتخاب کرده و مورد تایید رهبری معظم انقلاب هم بوده همواره سعی کرده است ارتباط مناسبی را با دولت‌ها برقرار کند.

 با انتخاب رییس جدید جهاددانشگاهی نقشه راه فعالیت این نهاد در دوره جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعلاً نباید توقع داشته باشیم که برنامه پیشرفت مدونی تدوین و برای جهاددانشگاهی در آن برنامه و یا نظام ملی علم، فناوری و نوآوری نقش و مأموریت تعیین شود. با برنامه‌ریزی و تلاش صورت گرفته توسط خودمان و حمایت‌های معنوی و یاری رهبر معظم انقلاب جهاددانشگاهی دارای توانمندی‌های بالفعل و بالقوه بسیار زیادی در حوزه‌های فرهنگی ، آموزشی و پژوهش و فناوری است و می‌تواند نقش اساسی در حل بسیاری از مشکلات کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی ایفا کند. مهم‌ترین توقع از رییس محترم جهاددانشگاهی با توجه به ارتباط خوب ایشان با حوزه اجرایی کشور گرفتن مأموریت‌های کلان در حل مشکلات کشور است.

 به نظر شما رسالت و اولویت‌های اصلی این نهاد انقلابی در ادامه‌ی حیاتش چیست؟

جهاددانشگاهی از ابتدا راهش را درست انتخاب کرده است. توسعه فرهنگی زیرساخت اصلی پیشرفت هر کشور و توسعه آموزش‌های علمی و کاربردی و توسعه علم و فناوری بنای پیشرفت کشور را در زیر ساخت حاصل از توسعه فرهنگی بنا می‌کنند، لذا جهاددانشگاهی با قاطعیت باید به الگوسازی‌های موفق خود ادامه داده تا فرهنگ خودباوری و پیشرفت دانش‌بنیان به مساله اول برای مردم و مدیران کشور تبدیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا