دوازدهمین جشنواره سیمرغ با محوریت موضوع جمعیت برگزار می‌ شود

نشست هم اندیشی کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی در دبیرخانه‌های دوازدهمین جشنواره سیمرغ در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر مجید احمدی مدیر کل فرهنگی، رضا رخسایی معاون اداره کل فرهنگی و صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت و جمعی از کارشناسان دبیرخانه‌های جشنواره سیمرغ در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

در این نشست کارشناسان به طرح مسائل، مشکلات، پیشنهادات و انتقادات خود در خصوص مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها و جشنواره سیمرغ پرداختند.

کمبود نیروی انسانی، ظرفیت محدود شهرستان‌ها برای برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی، عدم انگیزه در دانشجویان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی نسبت به فعالیت‌های علمی، لزوم ترویج حجاب و نماز در فضای دانشگاه، عدم تطابق تحصیلات کارشناسان فرهنگی با موضوع فرهنگ و پیشنهاد ایجاد کمیته مشورتی استانی از جمله مسائل مطرح شده از سوی کارشناسان بود.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در این نشست ضمن اشاره به اینکه مساله جوانی جمعیت از برنامه‌های محوری وزارت بهداشت است، خاطر نشان کرد: کشور ما در موضوع جمعیت در موقعیت حساسی است و با بسته شدن پنجره جمعیتی وارد بحران خواهیم شد.

وی گفت: همان طور که سیاست‌های تحدید جمعیت در دهه ۶۰ برپایه تغییر نگرش‌ها، هنجارها و ارزش‌ها بود، امروز نیز برای مهندسی معکوس این مساله هیچ راهی جز از مسیر ایجاد تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها وجود ندارد.

احمدی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته در حوزه جمعیت گفت: پایش‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در کنار مسایل اقتصادی، مساله فرزندآوری برای خانواده‌ها پایه فرهنگی و نگرشی دارد. شاهد این امر توزیع جمعیت بین نقاط شمال و جنوب شهر تهران است که نشان می‌دهد لزوما مساله اقتصادی مانع فرزندآوری نیست.

وی با ذکر این مقدمه به تشریح جزئیاتی از جشنواره سیمرغ پرداخت و گفت: به دنبال این هستیم که با زبان هنر اثرگذاری کنیم و جشنواره سیمرغ فرصت و ظرفیت خوبی است که از طریق آن مسائل فرهنگی مطرح شوند. از این رو جشنواره سیمرغ آینده با محوریت مساله جمعیت خواهد بود.

در ادامه رضا رخسایی معاون مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره جشنواره سیمرغ گفت: همان طور که اشاره شد جشنواره امسال با رویکرد جمعیت برگزار می‌شود و بخش‌های مختلفی خواهد داشت.

وی افزود: ۶ موضوع مرتبط با جمعیت احصاء شده و هر کدام ۷ یا ۸ زیر موضوع دارد. به پیوست هر کدام از این موضوعات فیلم‌هایی نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد تا دقیق‌تر در جریان مساله قرار بگیرند. کتابچه‌ای نیز در قالب فایل تهیه می‌شود و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که جزئیات در آن تشریح خواهد شد.

رخسایی با اشاره به اینکه تلاش داریم تمام خانواده سلامت را درگیر جشنواره کنیم، توضیح داد: اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارکنان و حتی فعالان خانه‌های سلامت در این دوره از جشنواره مخاطب ما خواهند بود.

وی گفت: به علاوه اینکه بدنه نخبه جامعه از وزارت علوم و دانشگاه آزاد را هم با جشنواره درگیر می‌کنیم تا در سطح گسترده‌ترین بتوانیم بین مساله جمعیت و هنر پیوند ایجاد کنیم.

در ادامه دکتر صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در خصوص مردمی سازی جوانی جمعیت به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه مردمی سازی یعنی اصل کار توسط خود مردم انجام شود، گفت: خداوند نیز به پیامبر می‌فرماید کار شما بستر سازی است اصل کار را به خود مردم بسپارید. در دانشگاه هم باید بستر و زمینه فعالیت توسط اساتید و دانشگاه فراهم شود و خود دانشجویان اجرای امور را در دست بگیرند.

جباری با اشاره به تاکیدات و هشدارهای مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت، اظهار داشت: کشور ما با جنگ ترکیبی درگیر است یعنی همزمان در چند جبهه در حال جنگیدن هستیم؛ جنگ اقتصادی، جنگ امنیتی، جنگ روانی و جنگ جمعیتی. همه جنگ‌ها قابل درک و تشخیص هستند اما جنگ جمعیتی را کسی متوجه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کار در حوزه فرهنگ به خصوص جمعیت اصولی دارد که باید رعایت شوند، گفت: توجه به عقاید، اخلاق، خرده فرهنگ‌ها و زیست بوم از اصول پرداختن به کارهای فرهنگی است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: همه ما به اصول و چارچوب‌های یکسانی پایبند هستیم اما برخی عقیده‌ها و سلیقه‌ها در مناطق مختلف تفاوت دارد که باید آنها را در نظر گرفت. مثلا نمی‌توان به همان شکلی که در منطقه سیستان و بلوچستان روی جمعیت کار می‌شود در تهران نیز کار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا