گودال‌ ها و غارهای ماه مکانی برای زندگی انسان‌

به گزارش سیناپرس، بر اساس محاسبات جدید، در چنین نقاطی، دما در حدود ۱۷ درجه سانتیگراد است و این نقاط می توانند مکان های مناسبی برای ایجاد کمپ های پایه برای کاوش بقیه سطح ماه باشند.

این چاله ها و غارها همچنین ممکن است در برابر شهاب سنگ های کوچک و حتی تشعشعات مضر خورشیدی از انسان محافظت کنند. با یک پایگاه راحت، ساکنان آینده ماه می توانند روی تلاش های دیگری مانند پرورش غذا یا انجام تحقیقات تمرکز کنند.

دیوید پیج (David Paige) دانشمند سیاره ‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا، می ‌گوید: انسان ‌ها در غارها زندگی می‌ کردند و ممکن است وقتی در ماه زندگی می ‌کنیم به غارها برگردیم. ما چندین سال است که در مورد گودال های روی ماه می دانیم. محققان از تصاویر ثبت شده توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) به ویژه دوربین حرارتی آزمایشی رادیومتر دیوینر قمری برای اندازه گیری دمای داخل یک گودال در منطقه Mare Tranquillitatis ماه استفاده کردند.

با استفاده از مدل ‌های کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل خواص حرارتی سنگ ها در طول زمان، محققان اندازه ‌گیری کردند که بخش رو به خورشید گودال می ‌تواند گرما را از سطح بالاتر برده و به دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد برسد. با این حال، در سایه‌ های نزدیک، گرمای محبوس می‌ تواند دمای سرد را به سمت معتدل‌ تر پیش برده و حتی پس از غروب خورشید آن را در آنجا نگه دارد.

سوال بعدی این است که آیا آن برآمدگی ها فضای کافی برای جمع شدن جامعه کاوشگران دارند یا خیر. عکس ‌های تصویری از فضا نشان می ‌دهد که برخی از آن‌ها چنین هستند و در واقع، این احتمال وجود دارد که برخی از گودال ها لوله های گدازه ای فرو ریخته باشند.

تایلر هوروات (Tyler Horvath) دانشمند سیاره‌ شناسی دانشگاه کالیفرنیا می ‌گوید: هر روز و هر شب در ماه حدود ۱۵ روز بر روی زمین طول می کشد و دما از حدود ۱۲۷ درجه سانتیگراد در روز تا حدود منفی ۱۷۳ درجه سانتیگراد در شب متغیر است. به گزارش سیناپرس، هم افراد و هم تجهیزات نیاز به محافظت در برابر این اختلاف شدید دما در پروژه های تحقیقاتی درازمدت ماه دارند که یک چالش مهندسی است و پیدا کردن یک یا دو غار قابل سکونت یک میانبر بسیار مفید خواهد بود.

ناسا قصد دارد در طول مأموریت پیشنهادی اکتشاف در ماه، منطقه را بیشتر کاوش کند که در آن یک مریخ نورد در داخل گودال Mare Tranquillitatis رفته و شبکه های غاری که ممکن است به آن متصل باشد را بررسی کند.

به گزارش سیناپرس، نوآ پترو (Noah Petro) زمین شناس مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در مریلند می گوید: گودال های ماه یک ویژگی شگفت انگیز در سطح ماه هستند. دانستن اینکه آنها یک محیط حرارتی پایدار ایجاد می کنند به ما کمک می کند تصویری از این ویژگی های منحصر به فرد ماه و چشم انداز روزی کاوش در آنها ترسیم کنیم.

شرح کامل این تحقیق و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصیGeophysical Research Letters منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا