کشف معمای ۷۴ ساله مرگ مشکوک در استرالیا

به گزارش سیناپرس، معمای یک پرونده مرموز ۷۵ ساله در استرالیا به لطف تیمی از پژوهشگران علم ژنتیک، حل شد. هویت این جسد که در طول سال ها به عنوان مرد سامرتون شناخته می شد، سرانجام از طریق تعیین توالی دی ان ای شناسایی شد. آزمایش پزشکی قانونی به محققان و مقامات کمک کرد تا با شناسایی بستگان احتمالی، وی را شناسایی کنند.

جسد این فرد در سال ۱۹۴۸  در ساحل آدلاید به صورت مرده پیدا شد. او کت و شلوار و کراوات پوشیده بود و یک سیگار نصفه نیز روی یقه اش قرار داشت. وی هیچ مدرک شناسایی به همراه نداشته و برچسب های روی لباسش بریده شد. برای دهه ‌ها، این گمانه‌ زنی وجود داشت که این مرد جاسوس بوده و احتمالاً او به عنوان بخشی از یک عملیات مخفی جان خود را از دست داده است.

پس از سال‌ها جست ‌و جو، هیچ تطبیق اثر انگشتی از این فرد ایجاد نشد و مقامات نوشته ‌های نامنسجمی در جیب وی یافتند که برخی گمان می ‌برند ممکن است کد باشد.
در نهایت به لطف تیمی از پژوهشگران ژنتیکی، استرالیایی و آمریکایی مشخص شد که این جسد متعلق به مردی به نام کارل وب است. اطلاعات بعدی حاکی از این واقعیت است که او جاسوس نبود، بلکه یک مهندس برق محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، درک ابوت، استاد دانشگاه آدلاید، بیش از یک دهه این پرونده را با کمک کالین فیتزپاتریک متخصص پزشکی قانونی ایالات متحده، مورد بررسی قرار داده و از توالی یابی دی ان ای برای ساختن یک شجره نامه استفاده کردند.

این امر باعث ایجاد ۴ هزار شاخه خویشاوندی احتمالی برای این فرد شده و در نهایت از طریق یکی از بستگان زنده، هویت وی تشخیص داده شد.ابوت در این رابطه گفت که حل این پرونده پس از یک فرآیند انتظار برای پیشرفت فناوری به اندازه کافی برای هدایت آنها در مسیر درست انجام شد.  این سرنخ ها  مانند یک پازل سودوکو بزرگ با ۴ هزار عنصر است ولی سرانجام محققان توانستند یک همتا با دی ان ای مشابه را برای بستگان مادری و پدری وی شناسایی کنند.

بر اساس اطلاعات جدید مشخص شد این فرد مرموز در سال ۱۹۰۵ به دنیا آمده و کوچکترین فرزند از شش خواهر و برادر این زوج بود. وی در سال ۱۹۴۷، یک سال قبل از مرگش، از همسرش دوروتی جدا شد.

به گزارش سیناپرس، ابوت در این رابطه گفت: من از همان ابتدای این پرونده مشکوک بودم زیرا بسیاری از تئوری های جاسوسی در دهه ۴۰ مطرح شدند. احتمالا وی به دلایلی در دریا غرق شده و هیچ موضوع پیچیده و مرموزی در رابطه با این فرد وجود ندارد. به گفته کارشناسان احتمالا وب در تلاش برای یافتن همسرش دوروتی بود که به آدلاید نقل مکان کرده و به دلایلی که همچنان یک راز باقی مانده است، در دریا غرق شد.

مترجم: زهرا همراز