با امگا 3 از اختلالات روانی پیشگیری کنید

تحقیقات و پژوهش های مشترک محققان استرالیایی و اتریشی نشان می دهد که مصرف دوازده هفته مکمل امگا 3 می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات روانی در افراد جوانی شود که در معرض شدید این بیماری ها قرار دارند . علاوه بر موضوع فوق ، این مکمل می تواند از پیشرفت بیماری های مورد بحث  نیز جلوگیری کند.

قابل توجه است که پژوهشگران استرالیایی و اتریشی بیش از هفت سال در مورد اثر امگا 3 روی  افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات روانی هستند ، به پژوهش پرداختند.

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (Schizophrenia) یک اختلال روانی است که مشخصه اصلی آن از کارافتادگی فرایند های فکری و پاسخ گویی عاطفی ضعیف است. این بیماری به طور معمول خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌ های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می ‌دهد و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است. اسکیزوفرنی به طور معمول در دوران نوجوانی یا اوایل دوران بلوغ ظاهر می شود و بیشتر این افراد تحت تاثیر تدریجی ایجاد انواع علائم و نشانه های بالینی قابل توجه قرار می گیرند. معیارهای تشخیصی با عنوان معیارهای خطر فوق العاده بالا وجود دارد که افراد جوانی که بیشتر در معرض خطر جنون یا بیماری های روانی قرار دارند، را شناسایی می کند.

لازم به توضیح است که مطالعات و بررسی های پیشین محققان نشان داده که کمبود اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 و امگا 6 در پیشرفت تعدادی از بیماری های روانی موثر است و مصرف مکمل اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 با می تواند علائم روان پریشی را کاهش دهد.  

علاوه برموارد فوق ، در سال 2010 پژوهشگران گزارش دادند که مصرف مکمل های غذایی اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 توسط افراد داوطلب سنین بین 13 تا 25 سال باعث شد تا از اولین مرحله یک اختلال روانی برای بیش از یک سال در آنها جلوگیری شود.

مطالعات و بررسی های جدید نشان می دهد که مصرف مکمل های غذایی اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 اثرات طولانی تری حتی پس از یک دوره 6 تا 7 ساله را بر جای خواهد گذاشت . این نتایج بر 71 شرکت کننده از 81 شرکت کنندگان اصلی عمل کرده است. محققان دریافتند که 9.8 درصد (4 نفر از 41 نفر) از گروهی که امگا 3 مصرف کرده بودند، دچار پیشرفت عوامل بیماری های روانی شدند در حالی که این مساله در چهل درصد (16 نفر از 40 نفر) از گروه مصرف کننده دارونما نمایان شد. علاوه بر این گروه دارونماها بسیار سریع تر دچار علائم جنون نسبت به دیگر اختلالات روان پزشکی شدند.

با این حال محققان اعلام کردند که تحقیقاتشان بر روی شرکت کنندگان محدود انجام شده و این نیاز وجود دارد که نمونه های بیشتری مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد تا بتوان به طور قطع اثر مثبت مکمل های غذایی اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 را بر بهبود سلامت روان ثابت کرد.

لازم به ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتبلطات طبیعت (journal Nature Communications) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا