پاسخ مناسب جهاددانشگاهی به نیازهای کشور

محمدرضا دهقانی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی یزد، در خصوص میزان تعامل این واحد با مسئولان استانی اظهار کرد: با توجه به رسالت جهاددانشگاهی برای تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه معمولاً این نهاد ارتباط مؤثر و سازنده‌ای با مدیران و مسئولان استانی داشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این ارتباط در دوره اخیر گسترش یافته است و از آنجا که جهاددانشگاهی به عنوان زیست بوم نوآوری نخبگان می‌تواند در تحقق شعار سال نیز نقش قابل توجهی ایفا کند، انتظار می‌رود در سال جاری شاهد گسترش این تعاملات باشیم و جهاددانشگاهی در کنار سایر ادارات و نهادهای استان در تحقق شعار سال و دستیابی به اهداف سند یزد نوین گام بردارد.

دهقانی در رابطه با مهمترین دستاوردهای شاخص و نوآورانه این واحد در پاسخ به نیازهای ملی و منطقه‌ای گفت: با توجه به ماهیت غیردولتی جهاددانشگاهی این نهاد همواره تلاش کرده است با شناسایی نیازهای جامعه و با اتکا به توان متخصصان خود و دانشگاهیان استان پاسخ‌های مناسبی برای این نیازها ارائه کند، بنابراین می‌توان گفت که بیشتر فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر نیازهای جامعه است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت زخم پوش‌های هیدروفایبر، تدوین دانش فنی مونو کاتالیست خودرو، ارائه خدمات مهندسی سطح جهت افزایش طول عمر قطعات، طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز جامعه در حوزه‌های مختلف از جمله ایمنی، پزشکی، فناوری اطلاعات، هنر و صنایع دستی و… و همچنین انجام پروژه‌های فرهنگ‌سازی مانند سواد آبی و داناب، اجرای پروژه توسعه‌ای خوشه زیلو اشاره کرد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی یزد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهتمام دولت سیزدهم به فعالیت‌های فرهنگی با اشاره به برنامه‌های این واحد در این حوزه بیان کرد: جهاددانشگاهی قبل از هرچیز یک نهاد فرهنگی است و نوآوری‌های فرهنگی این نهاد در طی چهار دهه از عمر پر برکت آن همواره منشأ اثرات قابل توجه در جامعه بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز جهاددانشگاهی از طریق شعب ایسنا، ایکنا، انتشارات و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ـ ایسپا خدمات فرهنگی خود را به جامعه ارایه می‌کند و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز رویدادهای فرهنگی دانشجویی را با نگاه بین دانشگاهی دنبال می‌کند که رویدادهایی مانند مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه، اردوهای ایران مرز پر گهر، کتاب سه دقیقه ای و … از آن جمله است.

دهقانی افزود: جهاددانشگاهی همواره در کنار همه دولت‌ها تلاش کرده تا نقش مؤثری در جامعه خصوصاً جامعه دانشگاهیان ایفا کند و اولویت فرهنگی دولت سیزدهم نیز مورد اهتمام جهاددانشگاهی است. جهاددانشگاهی علاوه بر گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های جاری خود تلاش خواهد کرد در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی نیز ایفای نقش کند و از یک سو زمینه معرفی فرهنگ اسلامی و ایرانی را فراهم آورد و از سوی دیگر در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان خصوصاً دانش‌آموختگان دانشگاه اهتمام ورزد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی یزد در پایان تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی طراحی و تولید کالاهای فرهنگی (مکفا) و تقویت خانه زیلو را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا