ضرورت ایجاد خانه بسته بندی در ایران

محمد رضا ملامحمد، مدیرعامل یکی از شرکت های خلاق مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق و مجری برگزاری این نمایشگاه به سیناپرس گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه مطرح کردن موضوع بسته بندی به عنوان یک موضوع محوری و اصلی در حوزه صنایع فرهنگی بود.

وی افزود: موضوع بسته بندی یکی از چالش های حوزه صنایع فرهنگی محسوب می شود. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تولیدات صنایع دستی و فرهنگی ایران فاقد بسته بندی مناسب هستند. همچنین در زنجیره تولید سایر حوزه های مختلف صنایع فرهنگی نیز موضوعی به عنوان بسته بندی مطرح نیست یا خیلی ضعیف به این مساله پرداخته شده است.

وی اظهارداشت: خوشبختانه طی سه سال اخیر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق به این مساله مهم پرداخته است؛ از همان ابتدای تاسیس این پارک ایده برگزاری جایزه بسته بندی مطرح شد تا بازیگران اصلی حوزه بسته بندی شناسایی شوند.

وی بیان کرد: شناسایی بیش از 1500 طراح صنعتی و گرافیک و 500 مرکز تولیدی فعال و کارگاه هایی که اکنون با مواد اولیه مختلف در حوزه بسته بندی کار می کنند، باعث شد تا ما بازیگران اصلی این حوزه را شناسایی و تعاملی با آنها برقرار کنیم تا تولید کنندگان محصولات فرهنگی با مراجعه به این مراکز بتوانند با بسته بندی های مناسب محصولاتشان را به بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه نیز حدود 22 شرکت فعال در حوزه بسته بندی محصولاتشان را عرضه کرده اند. ما در این نمایشگاه به دعوت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی حضور پیدا کرده ایم. ریاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز توجه ویژه ای به این امر دارند و درخواست کرده اند که این موضوع حتما در دستور کار قرار بگیرد.

وی یادآورشد: امیدواریم تعامل خوبی با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه برقرار کنیم تا یک خانه بسته بندی ایجاد کنیم که محل  حضور طراحان و فعالان عرصه بسته بندی باشد و همچنین امیدواریم بتوانیم به خوبی مسیر بسته بندی را به عنوان یک جریان زنده و پویا در مجموعه صنایع فرهنگی مطرح کنیم.

به گفته وی، طی دو سال اخیر ما توانسته ایم همگرایی خوبی میان شرکت ها و طراحان به وجود بیاوریم و دو بخش ایده و محصول را احیا کنیم. قطعا برپایی چنین نمایشگاه های تخصصی در ایران می تواند در زمینه گسترش حوزه بسته بندی صنایع فرهنگی نقش موثری داشته باشد.

صنایع دستی نیاز به حوزه بسته بندی و طراحی دارد

محسن کریمی، مدیر هنری نخستین نمایشگاه تخصصی بسته بندی ایران نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه شناسایی ظرفیت ها، استعدادها و ایده های مطرح شده در حوزه بسته بندی است.

وی افزود: اکنون بر کسی پوشیده نیست که صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران به شدت نیاز به حوزه بسته بندی و طراحی دارد. ما در حال حاضر این آمادگی را داریم تا استعدادهای جدید این حوزه را به تولید کنندگان ارتباط دهیم و فضا و بستر مناسبی برای آنها فراهم کنیم. تحقق این موضوع زمینه ساز برگزاری جایزه ملی است. پیرامون برگزاری این نمایشگاه فراخوانی ارائه خواهیم داد که طراحان و متخصصان حوزه بسته بندی در آن حضور پیدا کنند.

وی اظهارداشت: شرکت های زیادی متقاضی حضور در این نمایشگاه بودند اما متاسفانه به دلیل محدودیت، گنجایش پذیرش همه آنها را نداشتیم. در این نمایشگاه حدود 35 شرکت حضور پیدا کردند و بالغ بر 200 محصول متنوع را در معرض نمایش قرار دادند. خوشبختانه استقبال خوبی نیز از این نمایشگاه شد که اگر تداوم پیدا کند و فضای بیشتری به آن اختصاص پیدا کند، قطعا در نمایشگاه های بعدی حضور پررنگ تری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما در این نمایشگاه ظرفیت های پنهان خیلی خوبی از یک سری کارهای جدید پیدا کرده ایم. قطعا اگر این فضا برای همه تولیدکنندگان وجود داشته باشد و همه شرکت کنندگان بتوانند در چنین نمایشگاه هایی حضور پیدا کنند، می توانیم تعادل بیشتری میان مواد و نوع و همه اقلام بسته بندی پیدا کنیم.

بسته بندی احترام به مخاطب است

حمید قیومی، مدیرعامل یکی از شرکت خلاق مستقر در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی تحقیقاتی اصفهان نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از ویژگی های برتر عسل در ایران، تمایز در کیفیت و تنوع محصولات آن است. اکنون این محصول در ایران با چالشی به نام بسته بندی و ارائه مواجه است به همین دلیل شرکت ما سعی کرد روشی جدید در بسته بندی ظروف سرامیکی پرسلان(Porcelain) یا چینی ابداع کند و در طراحی آن از طرح های سنتی گلدان های مسجد جامع اصفهان استفاده کند و با تزیین پارچه های گیاهی و قلم کاری ویژه محصول جدیدی به صنعت بسته بندی ارائه دهد تا ضمن جذابیت و اصالت ایرانی در بازار صادراتی نیز توسعه پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر برای نخستین بار چنین محصولی در ایران ارائه شده و توانسته پروانه بهداشتی  خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کند. این محصول ضمن پروانه بهداشتی، اصالت فرهنگی نیز دارد.

وی بیان کرد: برپایی چنین نمایشگاه هایی فرصتی را فراهم می آورد تا تولید کنندگان بیشتر با مسوولان و دست اندرکاران، حاکمیت و تصمیم گیران کشور برخورد داشته باشند.

وی تصریح کرد: اکنون ما در حوزه بازارهای جهانی می توانیم از ارتباطات موثر بین المللی کشورمان بهره مند شویم اما متاسفانه برخی از مشکلات کنونی ما در این صنعت به علت اعمال تحریم ها به وجود آمده اند. در حال حاضر مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه پایدار دارند از اینرو نمی شود که نگاه صادراتی داشته باشیم اما نخواهیم در حوزه بسته بندی هزینه کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه هنوز در بازار داخل با این نگاه مواجه ایم که بسته بندی هزینه است اما در کشورهای توسعه یافته بسته بندی، احترام به مخاطب و مشتری محسوب می شود. آنها به مصرف کنندگان احترام قائل هستند و برای کیفیت محصولات خودشان نیز ارزش گذاری می کنند به همین دلیل هنگام تولید محصول، بسته بندی ویژه و خاصی ارائه می دهند. مسوولان کشورمان از جمله وزارت میراث فرهنگی و صنایع گردشگری نیز باید در تحقق این مساله به تولید کنندگان کمک کنند تا آنها بتوانند به بازارهای هدف شان نزدیک تر شوند.

هنری که احیا شد

سارا روغنی ها، تولید کننده صنایع دستی با ترکیب شیشه و فلز نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: ما از حدود پنج سال پیش فعالیت مان در حوزه صنایع دستی با ترکیب شیشه و فلز را آغاز کردیم. ابتدا برای گلدان ها جعبه ای طراحی کردیم و پس از آنکه مورد استقبال قرار گرفت، به طرح هایمان تنوع دادیم و جعبه های شیشه ای برای تی بگ، دستمال کاغذی، جواهرها و لوازم آرایشی و …. نیز تولید کردیم. اکنون پس از گذشت پنج سال یکی از پر تنوع ترین و با کیفیت ترین محصولات دنیا در این زمینه را ارائه می دهیم. قیمت این محصولات نیز نسبت به نمونه های مشابه خارجی 6 تا 7 برابر ارزان تر است.

وی افزود: اصل این کار ایرانی است. حدود 250 سال پیش هنرمندان سنندجی این هنر را انجام می دادند. در آن زمان آنها جعبه های سلطنتی با شیشه و حلبی درست می کردند. متاسفانه این هنر در ایران به دست فراموش سپرده شد اما تولید چنین محصولاتی در انگلستان، لندن و چین ادامه یافت. اکنون پس از گذشت سال ها این هنر در ایران توسعه یافته است.

وی یادآور شد: قطعا برپایی چنین نمایشگاهی و بازدید مسوولان برای شناسایی محصول ما بسیار ارزشمند است زیرا مهمترین هدف مان باز کردن کانال های صادراتی است و برای این کار نیاز به حمایت مسوولان داریم. اگر مسوولان در این زمینه ما را مورد حمایت قرار دهند، ضمن ارزآوری، اشتغال زایی زیادی نیز برای جوانان به همراه خواهیم داشت.

تولید جعبه های نفیس با چرم و مس

بهزاد جعفرزاده، مدیر فروش یکی از انتشارات نیز به سیناپرس گفت: یکی از اقدامات مجموعه ما تولید جعبه های نفیس برای قرآن کریم و کتاب های خیام، شاهنامه و … است. روی این جعبه ها از طرح چرم طبیعی و غیر طبیعی و روی قاب آنها نیز از مس استفاده کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه به دلیل ارائه کاری خاص، استقبال خوبی از محصولات ما شد. توقع مان از مسوولان این است که نظرات خودشان را به ما انتقال دهند و در تولید محصولات ما را یاری کنند. قطعا انجام تبلیغات در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است تا تولید کندگان بتوانند محصولات بهتری روانه بازار کنند. امیدواریم مسوولان در این زمینه نیز ما را مورد حمایت قرار دهند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا