خطر مرگ با مشکلات قلبی به دنبال هورمون درمانی سرطان پروستات

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه جمعیتی که بر روی بیش از 13 هزار بیمار انجام شده است، انجام هورمون درمانی برای سرطان پروستات خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به ویژه در مردان مسن افزایش می دهد.

نتایج این پژوهش که با هدایت موسسه ملی سرطان لیتوانی انجام شده است، نشان داد که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی در مردان مبتلا به سرطان پروستات که با داروهای کاهش دهنده هورمون، درمان می‌شوند در مقایسه با افرادی که تحت درمان قرار نمی‌گیرند، افزایش می یابد.

بر این اساس، بیشترین خطر در این خصوص مربوط به بیماری عروق کرونر قلب و سکته بود و افزایش خطرات از سال دوم پس از تشخیص سرطان، آشکار شده و در مردان مسن‌تر نیز بارزتر بوده است.

بنا بر گفته های این محققان، هورمون‌درمانی اغلب برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات استفاده می‌شود، اما اکنون تحقیقات بیشتری برای دستیابی به درک بهتری از خطرات و مزایای کلی این درمان مورد نیاز است.

آن ها می گویند: نتایج ما نشان می دهند که پزشکان باید در هنگام تهیه یک برنامه درمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات، به ویژه برای بیماران مسن تر، استراتژی های کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی را در نظر بگیرند.به گزارش سیناپرس، هورمون درمانی که تحت عنوان درمان محرومیت از آندروژن نیز شناخته می شود، یک درمان اصلی برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات است. در این درمان از جراحی یا دارو برای کاهش سطح هورمون‌ها مانند تستوسترون در بدن استفاده می‌شود.

حالا محققان در پژوهش خود نشان داده اند که این روش درمانی، باعث افزایش بیش از دو برابری در خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی می گردد و خطر بالاتر از سال دوم به بعد پس از تشخیص سرطان پروستات به وجود می آید.

طبق این یافته ها، خطر فوق در گروه سنی 70 تا 79 سال تقریباً 5 برابر بیشتر از افرادی است که هورمون درمانی را دریافت نمی کنند.

آن ها این چنین اشاره کرده اند: سرطان پروستات معمولاً در مردان مسن‌تر، بالای 65 سال یا مسن‌تر تشخیص داده می‌شود و بسیاری از آن ها قبلاً مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تشخیص داده شده‌اند. به گزارش سیناپرس، بنابراین چنین افزایش فوق العاده ای در خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در مردان مسن دریافت کننده هورمون درمانی بسیار نگران کننده بوده و نیازمند توجهات بیشتری از سوی پزشکان است.

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشی فوق در مجله معتبر The Aging Male منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا