ذوب یخچال های طبیعی مرز ایتالیا و سوئیس را جابه جا می کند

به گزارش سیناپرس، خط مرزی در امتداد یک شکاف زهکشی قرار دارد و آنجا نقطه ای است که در آن آب مذاب از دو طرف کوه به سمت یک کشور یا کشور دیگر سرازیر می شود. اما عقب نشینی یخچال تئودول (Theodul) به این معنی است که حوضه آب به سمت پناهگاه Rifugio Guide del Cervino در نزدیکی قله ۳۴۸۰ متری Testa Grigia رفته و به تدریج در زیر ساختمان فرو می ‌رود.

این جابجایی مرزی موضوع مذاکرات دیپلماتیکی بوده است که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و سال گذشته با مصالحه اما جزئیات محرمانه به پایان رسید. هنگامی که پناهگاه در سال ۱۹۸۴ بر روی یک صخره ساخته شد، ۴۰ تخت و میزهای چوبی بلند آن کاملاً در قلمرو ایتالیا بود.به گزارش سیناپرس، اما در حال حاضر دو سوم از کلبه، از جمله بیشتر تخت ها و رستوران، از نظر فنی در جنوب سوئیس قرار دارد.

این موضوع به این دلیل مطرح شده است که این منطقه که متکی به گردشگری است، در بالای یکی از بزرگترین پیست‌ های اسکی جهان واقع شده است و یک ایستگاه تله‌ کابین در چند متری آن ساخته شده است. 
توافقی در نوامبر ۲۰۲۱ در فلورانس منعقد شد، اما نتیجه آن تنها زمانی فاش خواهد شد که توسط دولت سوئیس هم تایید شود که احتمالا تا قبل از سال ۲۰۲۳ اتفاق نخواهد افتاد.

آلن ویچ (Alain Wicht) مسئول ارشد مرزی آژانس ملی نقشه برداری سوئیس گفت: ما توافق کردیم که اختلاف را تقسیم کنیم. او همچنین گفت که در این مذاکرات حتی اگر هیچ یک از طرفین برنده نشدند، حداقل هیچکس شکست نخورد.

جایی که مرز ایتالیا و سوئیس از یخچال های طبیعی آلپ عبور می کند، مرز از خط آبخیز پیروی می کند. اما یخچال تئودول تقریباً یک چهارم حجم خود را بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۰ از دست داد. این امر سنگ زیرین را در معرض یخ قرار داد و شکاف زهکشی را تغییر داده و دو همسایه را مجبور کرد تا حدود ۱۰۰ متر از مرز خود را دوباره ترسیم کنند. ویچ گفت که چنین تعدیل ‌هایی مکرر بوده و عموماً با مقایسه خوانش ‌های نقشه ‌برداران از کشورهای مرزی بدون دخالت سیاستمداران حل می ‌شود.

او همچنین افزود: ما بر سر قلمرویی که ارزش زیادی ندارد دعوا می کنیم. اما او افزود که این تنها جایی است که ساختمانی در آن داریم که ارزش اقتصادی به زمین داده است. گفتنی است که همتایان ایتالیایی وی به دلیل شرایط پیچیده بین المللی از اظهار نظر خودداری کردند.

به گفته کارشناسان سال ‌ها مذاکره، نوسازی پناهگاه را به تأخیر انداخته است و روستاهای دو طرف مرز قادر به صدور پروانه ساختمانی نیستند. بنابراین، کارها به موقع برای افتتاح برنامه ریزی شده تله کابین جدید در سمت ایتالیایی کوه کلاین ماترهورن در اواخر سال ۲۰۲۳ تکمیل نخواهد شد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که برخی از استراحتگاه های ارتفاع متوسط به دلیل گرم شدن زمین برای پایان اسکی آلپاین آماده می شوند، اسکی در طول تابستان در دامنه های زرمات-سروینیا امکان پذیر است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: phys.org
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا