کشف علت احتمالی شیوع مرموز هپاتیت کودکان

به گزارش سيناپرس، در دو مقاله تحقیقاتی مستقل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که دو ویروس رایج پس از پایان قرنطینه‌ های کووید-۱۹ به سرعت گسترش یافتند و این امر منجر به موارد نادر و مضر هپاتیت شد.

در بریتانیا، بیشتر ۲۶۸ کودکی که تحت تأثیر شروع ناگهانی هپاتیت قرار گرفته اند، زیر پنج سال سن داشته اند و تقریباً ۴۰ درصد از کودکان به بیمارستان منتقل شده و به مراقبت های ویژه نیاز دارند. در حالی که بر اساس گزارش مرکز نظارت بر حفاظت از سلامت در ایرلند ۲۰ مورد احتمالی از ماه مارس (اردیبهشت) شناسایی شده است، یک کودک فوت کرده و دو کودک نیاز به پیوند کبد دارند. گفتنی است که در کل، حداقل هزار مورد در سراسر جهان گزارش شده است.

به دلیل محدودیت‌ های کووید-۱۹، محققان می‌ گویند که نوزادان ایمنی اولیه در برابر ویروس آدنو که معمولاً باعث سرماخوردگی و آزار معده می ‌شود و ویروس آدنو دو (AAV2) که معمولاً به‌ خودی خود باعث بیماری نمی ‌شود و اغلب همراه نوع اول است را از دست داده ‌اند. عفونت با ویروس آدنو‌ می ‌تواند باعث سرماخوردگی یا بیماری‌ های شبه آنفولانزا شود. در ادامه محققان اعلام کردند که احتمالاً این امر دلیلی است که برخی از کودکان به عوارض مرموز کبدی مبتلا می شوند.

کارشناسان گفتند که نمی ‌توانستند احتمال ابتلای کودکان مبتلا به بیماری را به‌ طور کامل رد کنند، اما آنها گفتند که این احتمال بسیار کم است که ناشی از کرونا باشد. محققان دریافتند که ویروس آدنو دو، که نمی ‌تواند بدون ویروس آدنوویروس یک تکثیر شود، در هر ۹ مورد مطالعه و ۹۴ درصد موارد وجود داشت.

به گزارش سیناپرس، ببنابراین دانشمندان بر این باورند که عفونت دوگانه با ویروس آدنو دو و آدنو یک، یا احتمالا ویروس هرپس HHV6، ممکن است بهترین توضیح را برای شروع بیماری شدید کبدی در کودکان مبتلا ارائه دهد.

هر دو تیم پژوهشی اعلام کردند که افزایش عفونت‌ های ویروس آدنو پس از قرنطینه‌ های کرونا ممکن است به شیوع این بیماری کمک کرده باشد، زیرا کودکان از ماندن در داخل خانه سطح ایمنی کمتری داشته و با طیف نرمال ویروس‌ ها تماس نداشتند.
پروفسور جودی بروئر (Judy Breuer) ویروس شناس گفت: در حالی که هنوز سؤالات بی پاسخی در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی منجر به این افزایش هپاتیت حاد شده است، داریم، امیدواریم این نتایج بتواند به والدین که نگران کرونا هستند، اطمینان دهد، زیرا هیچ یک از تیم ها هیچ مورد مستقیمی در ارتباط با عفونت ویروس کرونا پیدا نکرده اند.

به گزارش سيناپرس، این مطالعات همچنین ژنتیک کودکان مبتلا را بررسی کرد تا مشخص شود که آیا ممکن است هر یک از آنها بیشتر مستعد ابتلا به هپاتیت حاد باشند یا خیر.

محققان توانستند تفاوت‌ هایی را در آنتی ژن لکوسیت انسانی که معمولاً در گروه ‌های کنترل کودکان سالم یا در ژن ‌های کودکان مبتلا به سایر اشکال هپاتیت یافت نمی‌ شد، شناسایی کنند. این تیم پژوهشی در پایان گفت که این توالی های ژنتیکی ممکن است بخش دیگری از پاسخ را در مورد اینکه چرا برخی از کودکان به طور جدی ناخوش هستند را ارائه دهد.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه