جهاددانشگاهی باید محلی برای رشد و نمو نخبگان باشد

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی در آیین گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و تقدیر از جهادگران نمونه کشوری گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهاددانشگاهی در حوزه های علم، فناوری، نوآوری، اندیشه و خدمات تخصصی با موفقیت درخشید و  تبدیل به الگوی برای بسیاری از مجموعه های دانش بنیان امروز شده است. جهاد دانشگاهی  با توجه به فرهنگ جهادی و ماموریت شناسی و عملیاتی کردن پروژه ها، همواره الگوی علم کاربردی و علم نافع برای کشور بوده و است.

وی افزود: یک سوال بسیار مهمی که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم این است که حرکت جهاددانشگاهی و کلمه جهاددانشگاهی چه تفاوت محتوایی و فرهنگی با حرکت های دیگر دارد؟ اگر به این سوال درست جواب ندهیم و به درستی آن را تفسیر نکنیم، اشکالاتی در هویت مجموعه خودمان پیدا می کنیم زیرا اکنون مجموعه های دیگری در کشور هستند که اغلب ماموریتی مشترک با ما دارند و امکان موازی کاری با آنها به وجود می آید.

وی اظهارداشت: اکنون در دو کلمه مهفوم و دانشگاه در جهاددانشگاهی پر رنگ دیده می شود. جهاد دانشگاهی باید سه ویژگی شاخص داشته باشد. نخست، به هر تلاشی جهاد نمی گویند. "تلاشی خستگی ناپذیر " ، "پرتلاش بودن" و" پر کار بودن" از ویژگی های اصلی حرکت جهادی است. دوم، ایثارگرانه بودن فعالیت ها از دیگر ویژگی های جهاددانشگاهی محسوب می شود. همه اعضا و مجموعه جهاددانشگاهی باید روی موضوع ایثار توجه خیلی جدی داشته باشند. حرکت پر تلاش که من برای خودم انجام می دهم، جهادی نیست. این حرکت پرتلاش باید خستگی ناپذیر و ایثارگرانه برای دیگران، خانواده و جامعه باشد.

وی  به شرح ویژگی سوم پرداخت و گفت: ویژگی دیگری که رهبرانقلاب اسلامی نیز بارها به آن تاکید کرده اند این است که جهاد فقط در مقابل دشمن معنا پیدا نمی کند بلکه در مقابل موانع مفهوم و معنا می یابد. اگر مانعی وجود نداشته باشد، همه چیز آسان می شود زیرا مسیر شفاف است و امکانات مالی، قدرت، کار و رفاهی نیز مهیاست اما انجام کار جهادی با موانع، سختی، گرفتاری های زیادی همراه است. این کار جهادی دردسر، درد، رنج و آزار دارد اما نتیجه اش آن ارائه خدمت و انجام کار بزرگی است که تقدیم به مردم و اجتماع می شود.

به گزارش سیناپرس، رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: اگر در کنار این سه ویژگی مهم، حرکت به خاطر خدا را نیز مد نظر قرار دهیم، اتفاقات مبارکی در جهاد دانشگاهی رخ خواهد داد. همانگونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس با وجود نداشتن امکانات لازم و برنامه ریزی های اولیه تنها با توکل به خدا امور کشور ساخته و پرداخته شد. توجه به خدا در عرصه های سخت، اصلی ترین کلیدی است که کمک می کند تا ما در حرکت جهادی موفق شویم. اگر غیر از این مساله باشد قطعا توفیقی پیدا نخواهیم کرد.

وی یادآورشد: حرکت به خاطر خدا و کار کردن برای خدای متعال خیلی ساده تر و سهل تر از کار کردن برای هر بشری است زیرا او اهل پذیرش و کرم است. او مانند انسان نیست. اگر صبح کارمان را با یاد خدا آغاز کنیم و در مسیر انقلاب، خدمت به مردم، خانواده و جامعه مان حرکت کنیم حتما او ما را کمک می کند بنابراین جهادگر نمونه و برتر قطعا جهادگری است که در تلاشگری، انجام کار ایثارگرانه و از خودگذشتگی از همه سرآمدتر است و در کار کردن به خاطر خدا و مبارزه کردن برای رسیدن به اهداف و برداشت موانع از همه پیشی دارد. تک تک اعضای جهاددانشگاهی که اکنون به این چهار تکلیف عمل می کنند از نظر خدای متعال جهادگر نمونه محسوب می شوند و ما نیز از همه آنها تقدیر می کنیم.

دهقانی فیروزآبادی همچنین به بحث دانشگاهی بودن جهاد دانشگاهی پرداخت و در این خصوص گفت: پس از انقلاب اسلامی مفاهیم متعددی از جهاد شکل گرفت. مفهوم جهاددانشگاهی یکی از مقدس ترین مفاهیم بوده که همیشه مورد توجه و حمایت رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است. اکنون جهادگران جهاد کشاورزی به کار کشاورزی و جهادگران جهاد سازندگی به کار سازندگی کشور مشغول هستند اما در جهاددانشگاهی مفهوم جهاد به دانشگاه متصل شده است. دانشگاه به عنوان هویت علم و فرهنگ و فناوری و نوآوری و خدمات جدید یا به اصللاح به عنوان زیست بوم نخبگان کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه در هر کشور زیست بوم، محل زندگی، رفت و آمد و حیات نخبگان هر کشوری است بنابراین باید در جهاددانشگاهی سیستم و نظامی برپا کنیم که بتواند یک زیست بوم و  محلی برای رشد، نمو و توفیقات تمام نخبگانی باشد؛ نخبگانی که کشور را دوست دارند و با حرکت مجدانه، تلاش مدارانه، حرکت خستگی ناپذیر و جهادی و با مبارزه با دشمن در مسیر خدا، به رشد آرمان های مقدس کشور کمک می کنند. به امید اینکه آمدن در جهاد دانشگاهی، عضویت در جهاد دانشگاهی، میهمان شدن و حضور در جهاددانشگاهی و همچنین فعالیت و همکاری در جهاددانشگاهی نه تنها آرزوی تک تک نخبگان و استادان کشور بلکه آرزوی دانشمندان، صاحبان علم و اندیشه و فرهنگ کشورهای همسایه و دوست و جمهوری اسلامی باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا