لزوم توجه به تدوین اسناد فناورمحور در کنار اسناد پژوهش‌ محور

پنجمین نشست هم‌اندیشی انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور مصطفی رنجبر مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه و با محوریت موضوع تدوین سند نظام ملی نوآوری در آموزش عالی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و فعالان زیست‌بوم استارتاپی برگزار شد.

مصطفی صفدری رنجبر در این جلسه با حضور مدیران شرکت‌ها و مدیر توسعه صندوق شکوفایی و نوآوری و نمایندگان معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، پس از ارائه کلیات بر ضرورت مشارکت ذینفعان متنوع در تدوین سند نظام ملی نوآوری و احیای سیستم حکمرانی و توجه به سازوکار اجرایی سند در مرحله تدوین سند تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت تعامل با صنایع خلاق و شرکت‌های خلاق خواست که در آموزش‌ و پرورش‌ به نوآوری و شرکت‌های خلاق بیشتر توجه شود.

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در تدوین سند باید بر شبکه تولید محتوا تمرکز شود و ردپای مباحث اسناد بالادستی در اجرای تدوین سند وجود داشته باشد. ضمن اینکه عارضه یابی اسناد گذشته صورت گیرد.

رنجبر تامین مالی و جذب سرمایه را در دانشگاه‌ گلوگاه اصلی کارآفرینی دانست و افزود: باید کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را افزایش دهیم، به ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور جهت نوآوری و فناوری توجه کنیم و اسناد فناورمحور در کنار آموزش‌محور و پژوهش‌محور تدوین شود.

به گفته وی نگاشت نهادی از نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی، تدوین سند با چشم‌انداز بلندمدت، مشارکت بخش خصوصی و توجه به مسائل زیربنایی و ایجاد ارتباط بین زیست‌بوم نوآوری با نهادهای دیگر از جمله وزارت بهداشت در تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی باید لحاظ شود.

بر اساس این خبر، این پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی سند نظام ملی نوآوری بود که (دوشنبه، سوم مرداد) شرکت کنندگان به صورت مجازی و حضوری در آن به نقش و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در نظام ملی نوآوری کشور پرداختند.

سند نظام ملی نوآوری در آموزش عالی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است توسط وزارت علوم تدوین شود. در این سند ارتباط میان مدارس، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و کارخانه‌های نوآوری تعیین می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا