آیا توانایی درخشش، امری پسرانه است؟

به گزارش سیناپرس، محققانی از سنگاپور و ایالات متحده در مطالعه ای جدید گزارش داده اند که کودکان تا پیش از سنین نوجوانی، دیدگاهی کلیشه ای دارند که بر مبنای آن استعداد و توانایی درخشش را یک ویژگی مردانه می پندارند، باوری که تا سن دوازده سالگی در آن ها تقویت می شود.

در این مطالعه که توسط دانشمندانی از دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU) و دانشگاه نیویورک انجام شده است، 389 والدین سنگاپوری چینی و 342 نفر از فرزندان 8 تا 12 ساله آن ها مشارکت داشته اند.

در این مطالعه، درخشش به عنوان یک سطح استثنایی از توانایی فکری تعریف شد و نتایج نشان داد که کودکان، توانایی درخشش را با مردان مرتبط می دانند. به گزارش سیناپرس، چنین باوری در میان کودکان سنین بالاتر و همچنین در میان کودکانی که والدینشان نیز همین دیدگاه را داشتند قوی تر بود.

به گفته مجریان این پژوهش، دیدگاه های کلیشه ای در مورد این که پسرها باهوش تر و بااستعدادتر از دختران هستند، می تواند در دوران کودکی ریشه دوانده و به یک پیشگویی در خصوص خودشکوفایی فردی تبدیل شود. 

آن ها افزوده اند: برای دختران، چنین بینشی ممکن است باعث شود که آن ها به توانایی های خود شک کنند. بنابراین ایده های آن ها در مورد علایق خود و آن چه می توانند در زندگی به دست آورند محدود می شود.به گزارش سیناپرس، ب تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان داد که این دیدگاه کلیشه ای در پسران با بالارفتن سن، کم کم از دیدگاه والدینشان در خصوص برتر بودن پسران از لحاظ استعداد و درخشش فاصله می گیرند.

ر این اساس، آن ها اشاره کرده اند کار تحقیقاتی ما نشان می دهد که والدین نیز باید حضوری قابل توجه در سیاست ها و برنامه های مدرسه داشته باشند تا به طور موثر با کلیشه های جنسیتی کودکان از سنین پایین مبارزه شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها را مجله علمی Child Development منتشر کرده است.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا