سازه های ساخت دست بشر که از فضا می توان دید

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید تعریف کنیم که جو زمین به کجا ختم می شود و فضای بیرونی از کجا شروع می شود. خط کارمان که به افتخار فیزیکدان تئودور فون کارمان نامگذاری شده است، به طور گسترده مرز بین زمین و فضا در نظر گرفته می شود. به طور معمول، به عنوان 100 کیلومتر (62 مایل) بالاتر از سطح سیاره ما تعریف می شود.

بنابراین، چه چیزی از آن دور دیده می شود؟ در یک روز صاف، آیا کسی در خط کارمان می‌تواند دیوار بزرگ چین یا هرم بزرگ جیزه را ببیند؟

در واقع تعدادی از سازه های ساخت بشر وجود دارند که از فضا قابل مشاهده هستند. با این حال، بعید است که آن‌ها مکان‌هایی باشند که بلافاصله به ذهنمان خطور کند.

معدن کانیون بینگهام، که در حدود 20 مایلی (32 کیلومتری) جنوب شرقی سالت لیک سیتی قرار دارد، این معدن بزرگترین حفاری بشری است که تاکنون وجود داشته است و همچنین عمیق ترین معدن روباز در سراسر جهان است. انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها می گویند این معدن به قدری از فضا قابل تشخیص است که نه تنها از خط کارمان بدون نیاز به بزرگنمایی قابل مشاهده است، بلکه طبق گزارش ها می تواند توسط فضانوردان شاتل فضایی ناسا که در ارتفاعی بین 190 تا 330 مایلی (305 تا 531 کیلومتری) بالاتر از سطح دریا می چرخد، مشاهده شود.

به گفته ناسا، سد Three Gorges که بر روی رودخانه یانگ تسه در چین قرار دارد، از فضا نیز قابل مشاهده است. طبق گزارش ها، این سد بزرگترین تاسیسات تولید برق در جهان است و تصور می شود گران ترین سد برق آبی ساخته شده تا کنون باشد . این سد 607 فوت (185 متر) ارتفاع و بیش از 1.2 مایل (2 کیلومتر) طول دارد.

به گفته ناسا، یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی، جزایر مصنوعی نخل جمیرا دبی است که آن نیز از خط کارمان قابل مشاهده است. با یک عدسی 800 میلی متری (31 اینچ)، جزایر مصنوعی را می توان به وضوح از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) که در ارتفاع متوسط ​​حدود 250 مایلی (400 کیلومتری) از سطح دریا می چرخد، مشاهده کرد.

همانطور که کریس هادفیلد، فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین المللی فاش کرد، برخی از بزرگراه ها، به ویژه بزرگراه هایی که از مناطق بایر مانند بیابان ها عبور می کنند، بسته به شرایط و نور نیز قابل مشاهده هستند.

در مورد اینکه آیا اهرام جیزه را می توان با چشم غیر مسلح از فضا دید یا خیر، اختلاف نظر بین فضانوردان وجود دارد. تیم پیک فضانورد بریتانیایی گفته که آنها نمی توانند این سازه را ببینند، اما او اذعان کرد که ساختارهای عظیم را می توان از طریق یک لنز 800 میلی متری به وضوح مشاهده کرد. با این حال، لروی چیائو، فضانورد سابق ناسا و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی، اصرار دارد که اهرام را در حین گردش در مدار مشاهده کرده است.

چیائو گفت: چیزهای زیادی از ایستگاه فضایی بین‌المللی حتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. به عنوان مثال، من یک بار اهرام بزرگ را با یک لنز تله فوتو پیدا کردم و می‌توانم دو اهرام بزرگ را با چشم غیرمسلح پیدا کنم، تا زمانی که نور و شرایط آب و هوایی خوب باشد، اما فقط به عنوان دو نقطه کوچک.

بنابراین، دیوار بزرگ چین، مشهورترین سازه در لیست سازه های عظیم چطور؟ این افسانه رسما رد شد. دیوار چین را نمی توان از فضا با چشم غیرمسلح دید و مطمئناً از فضاپیمای در حال گردش نیز قابل مشاهده نیست. هادفیلد در توییتی این موضوع را تأیید کرد و نوشت: از آن فاصله نمای دیوار خیلی باریک است، به علاوه آن، از خطوط و رنگ‌های طبیعی محیط پیرامون پیروی می‌کند و به نحوی دیدن آن به سختی ممکن است.

در واقع، چیائو  که اولین عکس از دیوار چین را از فضا گرفت اعتراف کرد که هنگام گرفتن عکس نتوانسته دیوار را ببیند.

چیائو همچنین خاطرنشان کرد که شهرهای مختلف از فضا قابل مشاهده هستند، ادعایی که توسط کلیتون اندرسون فضانورد سابق ناسا، که در سال 2007، 152 روز را در ایستگاه فضایی بین المللی سپری کرد، تایید می شود.

اندرسون  گفت: ما فقط با نگاه کردن از پنجره ایستگاه فضایی می‌توانیم شهرها را به صورت حباب‌های خاکستری ببینیم. یکی از شهرهای مورد علاقه من، اوماها، نبراسکا، برای اولین بار به صورت یک لکه خاکستری بزرگ در نظر من ظاهر شد و شهر خواهرش لینکلن، که بسیار کوچکتر است، به صورت یک لکه خاکستری نه چندان بزرگ ظاهر شد!

اندرسون افزود که او همچنین می تواند به وضوح مناطق پشت برخی از سدها را که آب در آن جمع شده است ببیند، اما باید به سختی دقت کنم تا کاملاً مطمعن شوم که آیا من واقعاً خود سد را دیده ام یا اشتباه کرده ام.

با توجه به الهام‌بخش‌ترین پدیده طبیعی که از فضا دیده می‌شود، اندرسون گفت، اگرچه پاسخ به این سوال سخت است، اما بیابان ساهارا (صحرای بزرگ آفریقا) مورد علاقه شخصی من بوده. هر بار که بر فراز آن پرواز می کردم، به نظر متفاوت می رسید، به خصوص از دریچه دوربین.

منبع: space.com

مترجم: کیانوش کرمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا